Doba čtení:1 m, 29 s
Scania AXL používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Foto: scania.com

Švédská společnost Scania představila koncept těžkého osmikolového sklápěče AXL, který nemá tradiční kabinu a nepotřebuje tedy k pohybu řidiče. Při pohybu v dolech či pískovnách lze vůz řídit na dálku.

Místo původní kabiny je takzvaný inteligentní modul, jenž obsahuje všechnu chytrou elektroniku pro autonomní pohyb na pracovišti. Samozřejmě je tedy náklaďák vybaven řadou kamer, radarů, lidarů a GPS přijímačů. Právě velké doly či pískovny jsou pro Scanii ideálním prostředím, kde techniku autonomních nákladních vozů testovat a relativně brzy i v praxi provozovat, uvedl server vtm.zive.cz.

Čtěte také:
Sen každého kluka. Obří rypadlo na dálkové ovládání
Těžaři bitcoinů by vypnuli Irsko

Pohyb vozidla řídí logistické centrum zadávající vozu pokyny, na které místo se dostavit, kde vyčkat na náklad a kam poté náklad vyložit. Nutno podotknout, že i když Scania popisuje koncept AXL jako svůj první plně autonomní náklaďák, na pohyb po silnicích v běžném provozu ještě není uzpůsoben. Tam by také musel čekat ještě roky na legislativní změnu, která by mu pohyb po běžné silnici umožňovala.

Řadu autonomních nákladních vozidel pro uzavřená prostředí již Scania testuje rovněž u svých zákazníků. „Dosud však byla tato vozidla hlídána záložním řidičem, který případně mohl zasáhnout do řízení. Scania AXL oproti tomu nemá ani tradiční kabinu, což zásadním způsobem mění celé odvětví,“ uvedl Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje Scanie.

Zajímavostí je, že ačkoliv je dnes technologie autonomního řízení často spojována také s elektrifikací pohonných ústrojí, koncept AXL na elektřinu není. Používá spalovací motor na obnovitelná biopaliva. Podle Scanie má tento přistup ukazovat, jak lze kombinovat moderní a tradiční techniku.

Mohlo by vás zajímat:
Elektrotahač má spotřebu jako malé město
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
Služební auto obra Koloděje