Bez garážmistra se nepohne ani kolo

Garážmistr Lukáš Šíma před Mercedesem Unimog, který nevyráží na rozvoz zaměstnanců ani na Uhelné safari, jedná se o pojízdnou dílnu. Foto: Czech Coal

Všechno, co má na šachtě kola, mu obrazně řečeno, říká pane. Je totiž garážmistrem. Zajišťuje, aby do lomů přijely jeřáby a nákladní automobily, ale také aby se zaměstnanci dostali rozvozovými auty na své pracoviště.

Garážmistr sice není profese typická pouze pro šachtu, najít se dá ve většině irem, práce garážmistra v Czech Coal Power má ale přece jen určité zvláštnosti. „Od požadavků na garážmistra pro kamionovou dopravu se dost liší a souvisí to hlavně s tím, jaká auta a technika se využívají na šachtě, pro kterou Czech Coal Power tuto službu zajišťuje.,“ vysvětluje Lukáš Šíma, garážmistr Czech Coal Power, který má na starost lokalitu Vršany. Profesi garážmistra dělá už desátým rokem, a protože má rád auta všeho druhu, provázejí ho celou profesní kariérou.

Čtěte také:
Fotoknihu věnoval důlním mašinám
Beneš: Stavět uhelnou elektrárnu se už nevyplatí

Důležitá je kontrola Hodně času tráví garážmistr kontrolami. „Už ráno, když přijdu do práce, začínám tím, že kontroluji poruchy, které se objevily za uplynulý den, a objednávám patřičné opravy. Pak se pustím do kontroly denních výkazů vozidel z předchozího dne,“ vypočítává Šíma. „Když je řeč o kontrolách, každý týden se dělají výjezdní kontroly, kdy se přímo v provozu kontroluje funkčnost automobilů, vybavení až po vzorek pneumatik,“ připomíná garážmistr. Musí mít přehled i o klasických technických prohlídkách aut, pravidelných revizích jeřábů a automobilů s hydraulickou rukou až po elektro revize pro centrály.

Velí všemu, co má kola V lokalitě Vršany má Lukáš Šíma pod palcem více než sedmdesát vozidel. Největší jsou jeřáby a sklápěčky popřípadě další speciální vozidla. To jsou auta, která si mohou u garážmistra, respektive vedoucího směny, objednávat mechanici úseků z Vršanské uhelné. Dokonalý přehled má však i o pohybu rozvozových automobilů až po takzvaná pronájmová vozidla. Zajišťuje i populární Mercedesy Unimog pro Uhelné safari, ale i pro další exkurze, které do lomu míří. Co si u garážmistra rozhodně neobjednáte, je například buldozer. Ty už má na starosti mechanik, což je ale velmi blízký spolupracovník garážmistra.

Moc důležitá je spolupráce s dispečery, neboli vedoucími směny. Úseky s nimi komunikují prostřednictvím Dispečerského informačního systému. Právě jemu musím hlásit veškeré změny a poruchy, které během dne nastanou,“ doplňuje Šíma. Na starost má i řidiče Dispečer, tedy vedoucí směny, koordinuje veškeré činnosti, s ním spolupracují mechanik i garážmistr. „Vedoucí směny a mechanik na rozdíl od garážmistra pracují v ranních dvanáctihodinových směnách. Moje směna je osmihodinová. V odpoledních hodinách a o víkendech mne zastupuje mechanik,“ dodal Šíma.

Kratší směna ovšem neznamená menší odpovědnost. Naopak. Rozděluje práci třiadvaceti řidičům. „Většina z nich pracuje v ranních dvanáctihodinových směnách, dva jsou střídači. Rozvážejí zaměstnance na pracoviště a v době mezi rozvozy jsou s automobily k dispozici například provozním úsekům. Často přesedají z auta i na speciálnější stroje, takže prostojů si během dne příliš neužijí,“ podotkl garážmistr.

CO MUSÍ UMĚT GARÁŽMISTR
Žádné speciální nároky na vzdělání se nepožadují, ale předpokládá se, že bude mít vzdělání technického zaměření.
Rozhodně by měl mít dobré organizační schopnosti a musí umět lexibilně reagovat na požadavky kolegů z výroby.
Důležitým předpokladem pro práci garážmistra je, že ho musí práce bavit.

Mohlo by vás zajímat:
CAT a Trimble spojí síly
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu
Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze