Bez vážných se uhlí k zákazníkům nedostane

Vážné přímo na svém pracovišti v nakládacím zásobníku, odkud vyrážejí vlaky s uhlím k zákazníkům. Foto: (pim)

 

Názvy většiny profesí na šachtě obvykle přesně vykreslují, co daný člověk dělá. V případě vážných to však tak úplně neplatí. Naopak by se s trochou nadsázky dalo říct, že vážní jsou na šachtě velmi vážení.

Jde o profesi, která stojí až na samém konci procesu těžby uhlí. Vážní totiž zajišťují nakládku uhlí do železničních souprav, které z Vršanské uhelné odjíždějí k zákazníkům. A dalším specifikem téhle profese je, že vážné jsou téměř výhradně ženy. „Na směně jsou obvykle tři vážné. Dvě na nakládacím zásobníku, odkud se uhlí odváží například do elektrárny v Počeradech. Další pracuje na nakládací stanici v takzvaném Údolí, odkud uhlí putuje třeba do Úpravny uhlí v Komořanech,“ vysvětlil Stanislav Fára, vedoucí úseku Uhlí Vršany, kam tato profese patří.

Čtěte také:
Hradlaři staví bezpečné cesty pro vlaky
Historie těžby uhlí v severočeské pánvi sahá do 15. století

Ačkoli v názvu profese je váha a kolejová váha je skutečně jednou z nejdůležitějších součástí jejich práce, tím hlavním, o co se vážné starají, je nakládka uhlí do železničních souprav. A kolejová váha v tom hraje velkou roli, protože právě podle ní se pozná, zda je vůz dostatečně naložen. „Jinak je ale většina práce vážných založena na práci s počítačem, kam musí zadávat patřičná data týkající se zejména souprav, které mají být nakládány. A pak také na komunikaci, ať už s dispečinkem, výpravou vlaků, výklopem v elektrárně Počerady nebo kolejovou dopravou obecně,“ doplnil vedoucí úseku.

Největším zákazníkem Vršanské uhelné je ČEZ, ale zdejší uhlí putuje po železnici i do teplárny v Komořanech a zčásti i do elektrárny ve Chvaleticích. Standardní směna vážných začíná jako na jiných pracovištích kontrolou pracoviště včetně kolejové váhy, přihlášením do systému a pak už se vážné hlásí předákovi. Od revírníka případně dispečera dostanou informaci, kolik uhlí se bude nakládat.

Kouzlo téhle práce je v tom, že není jednotvárná. Vždycky záleží na tom, jaká je poptávka, podle toho se nakládá a určuje se i počet souprav,“ vysvětlila Marie Těšínská, která na šachtě pracuje už devětatřicet let, jako vážná na nakládacím zásobníku od roku 1997.

Kolik souprav se naloží za směnu, je podle ní těžké odhadnout. Záleží na požadavcích zákazníků, ale když například do Počerad putuje během čtyřiadvaceti hodin 28 souprav, je to za směnu 14 až 15 vlaků s uhlím. „A na konci každé směny se jedna souprava vždy naloží v předstihu, aby byl i během střídání zajištěn plynulý provoz a nová směna už mohla naloženou soupravu jen vypravit k zákazníkovi,“ doplnila Těšínská.

Naložit jednu soupravu se standardními jedenácti vozy trvá za ideálních podmínek kolem dvaceti minut. Když je vlak naložený a připraven k odjezdu, dají vážné strojvedoucímu vysílačkou vědět, že je vše hotovo, a vlak může vyrazit na cestu k zákazníkovi. Vážná ale vše musí ještě ukončit v počítači ve speciálním systému nazvaném kolejová váha, odkud následně automaticky odchází e-mail zákazníkovi, že k němu míří objednané palivo.

 

CO MUSÍ UMĚT VÁŽNÍ

Co se týče dovedností, jsou na tom vážné podobně jako třeba obsluha pásového dopravníku. I pro ně jsou důležité spolehlivost, odpovědnost a pečlivost. Možná i to je důvodem, že tuto profesi ve Vršanské uhelné zajišťují výhradně ženy.

Velmi důležitou vlastností je flexibilita. Pracuje se zde na směny v nepřetržitém čtyřiadvacetihodinovém režimu, včetně svátků, sobot i nedělí.

Jednou z důležitých dovedností je komunikativnost, vážné musí komunikovat se svými kolegy u nakládacího zásobníku, na výklopu v elektrárně, s kolejovou dopravou i dispečerem.

Na vzdělání pro tuto profesi nejsou kladeny žádné speciální nároky, obvykle se vyžaduje alespoň výuční list. Všichni vážní procházejí speciálním kurzem, po jeho absolvování získávají osvědčení. Předpokládá se i počítačová gramotnost, práce s výpočetní technikou je pro jejich práci nezbytná.

I když to může znít jako klišé, cit pro práci je u vážných velmi důležitý. Nakládají uhlí do vlaků a jsou posledním článkem mezi těžební společností a zákazníkem.

 



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze