Brigadýr vyžaduje disciplínu

Jindřich Purč

Jindřich Purč

Správně se jeho profese nazývá vedoucí řidič velkostroje, ale na šachtě mu nikdo neřekne jinak než brigadýr. Vojenský slang je na místě, protože jde vlastně o „velitele velkostroje“, který od svých podřízených musí vyžadovat naprostou disciplínu.

Brigadýr odpovídá za všechny lidi, které na bagru má, stejně tak i za samotný stroj i za jeho okolí. V podstatě tak není nic, za co by kolem velkostroje neodpovídal,“ řekl s úsměvem Jindřich Purč. Ten je brigadýrem na rýpadle K800/K54 od roku 2000. Jeho podřízených, kteří na rýpadle pracují, je přes dvacet. Potkávají se tu lidé, kteří pracují ve dvanáctihodinových směnách s těmi, kdo pracují v ranních osmihodinových směnách a připočítat je potřeba i střídače, kteří jsou k dispozici v ranních „dvanáctkách“.

Za normálních okolností tvoří osádku velkostroje sedm až osm lidí. Řidič velkostroje, klapkař, zámečník, elektrikář, strojník a brigadýr, když je potřeba tak i řidič PVZ,“ vysvětlil Purč. Všechny tyto profese musí brigadýr koordinovat a zadávat jim práci. „Některé profese, třeba elektrikáři, mají své mechaniky. Ti jim rovněž zadávají práci, ale na velkostroji musí všechno běžet v součinnosti a musíme se umět i vzájemně zastoupit, když je potřeba,“ doplnil brigadýr.

Práce na velkostroji je prý vlastně pořád stejná. Úkolem rýpadla je těžit a úkolem osádky, včetně brigadýra, je, aby vše probíhalo bez problémů. Na druhou stranu každodenních činností je takové množství, že každý den a každá směna jsou jiné a rozhodně to není rutina.

Čtěte také:
Řídit obří rypadlo byl můj sen
VIDEO: Ihněte z cesty, jde uhelný obr

Den začíná kontrolou
A jak vlastně vypadá běžný pracovní den brigadýra? Zlí jazykové tvrdí, že první, co po příchodu do práce musí brigadýr udělat, je všem v nejbližším okolí vynadat, aby měli dostatečný respekt. Tak to rozhodně není. Obvykle začíná pracovní den méně dramaticky, kontrolami. Nejprve dokumentace, kam se musí většina činností zapisovat. „Následně si celý bagr projdu, abych věděl, co mne během dne nemine. Kontroluje se vlastně všechno. Čistota na pracovišti, části stroje vyžadující údržbu, přístupové cesty ke stroji, požární technika a samozřejmě nejrůznější dokumentace. Pak následuje rozdělení práce, kterou je během směny potřeba udělat. Musím dohlížet na to, jestli všechno běží tak, jak má a samozřejmě i brigadýr musí přiložit ruku k dílu,“ dodal Purč.

Občas musí brigadýr rozdat i práce, které nejsou oblíbené, protože jsou špinavé či těžké. O popularitu ale v téhle profesi nejde, dokonce se prý říká, že špatný brigadýr je ten, se kterým se všichni kamarádí. „Už jsme tu po těch letech na sebe tak zvyklí, že víme, co můžeme jeden od druhého čekat. A v posledních letech máme štěstí i na nové šikovné kluky, kteří nám sem chodí,“ pochválil Jindřich Purč.

Bez lidí to nejde
Ten před nástupem do pozice brigadýra pracoval jako řidič velkostroje, tedy bagrák. Původně je sice profesí elektrikář, ovšem ke strojařině měl vždycky blízko a měl pro ni vlohy, což mu v dalších letech na šachtě také pomohlo. Dnes „svůj“ velkostroj K54 zná do posledního šroubku. Při práci brigadýra nejde jen o techniku, ale hlavně o práci s lidmi. „Práce s lidmi je to nejdůležitější. Musíte být i trochu psycholog a vědět, že každý je jinak šikovný a schopný, ale také třeba to, že do práce si lidé nosí i své starosti z domova. Technika je jedna věc, ale bez lidí, kteří ji ovládají, by nefungovala,“ uzavřel Purč.

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších těžebních bestií
Služební auto obra Koloděje
„BIG MUSKIE“ – největší chodící bagr



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze