Čína škodí, i když dělá dobro

Domyslet věci ve všech souvislostech, to je to, co se nějak nedaří v případě elektromobilů. Pro opojení z růstu jejich prodeje se jaksi nedaří rozeběhnout racionální debatu o tom, zda opravdu pomáhají životnímu prostředí.

Roste nadšení z rostoucí elektromobility a s ním i víra, že je to jeden ze způsobů řešení problému emisí CO2. Jenže se současně objevují další a další studie, které ukazují, že elektromobily zatížení životního prostředí právě tímto skleníkovým plynem prohlubují. K jejich nulovým emisím z jízdy totiž tyto studie započítávají i všechny emise z výrobního cyklu. Při takovém pohledu se ovšem z čistého elektromobilu stává špinavý vůz zamořující životní prostředí víc, než auta se spalovacími motory.  Výroba elektromobilu je totiž velmi náročná, zejména pak výroba jeho akumulátorů.

Čtěte také:
Norsko oseká dotace pro elektromobily
Bez úlev Dánové Teslu nechtějí

V českých médiích se tyto informace s odkazem na německý autoklub ADAC objevily letos na jaře. Bez hlubší odezvy. Ovšem obdobné informace se objevily již před šesti lety. Jedna studie se zjištěními o negativním dopadu elektromobilů na životní prostředí tehdy vznikla v Číně, druhá v Norsku. Což je o to pikantnější, že obě země stojí nyní v čele žebříčků elektromobility (letos se v nich za první pololetí prodalo téměř 450 tisíc těchto vozů). O tom, že dokonce diesel může být ekologičtější, než čistý elektromobil informovali nakonec i Švýcaři a to již v roce 2010.

Velmi zajímavé souvislosti nabízí výsledky studie německého autoklubu ADAC, o kterých informovaly weby iDnes a Autoforum, jež se problematice věnovalo obšírněji. Její autoři totiž spočítali, po kolika najetých kilometrech začne být elektromobil čistší, než obyčejné auto. Výpočty provedli pro tři kategorie vozů a pro elektřinu z energetického mixu a elektřinu stoprocentně z OZE.

Při porovnání s diesely vyšší střední třídy začne být elektromobil čistší při najetí 580 tisíc kilometrů, s benziny po 116 000 km a s plug-in hybridy po 130 tisících. To v případě, že je elektřina dodávaná z energetického mixu. V případě stoprocentní elektřiny z OZE je samozřejmě poměr nižší: 50 tisíc na benzin, 70 tisíc na diesel a 46 tisíc na plug-in hybrid.

Na vyrovnání nižší střední třídy potřebují elektromobily 57 tisíc kilometrů na diesel a 45 tisíc na benzin. Ale plug-in hybridu se vyrovnají až 106 000 kilometrů, pokud bere běžnou elektřinu. Pokud by elektromobil dostával jen „šťávu“ z OZE stačí mu na vyrovnání maximálně 26 tisíc kilometrů, po kterých začne být čistší, než auto na CNG. Malým vozům se elektromobily vyrovnají nejpozději po 111 000 kilometrech, a pokud by braly elektřinu pouze z OZE, tak nejpozději po 25 tisících.

Další negativní zjištění z praktického provozu elektromobilů přišla loni v létě, opět z Norska. Díky rozsáhlému systému subvencování nákupu elektrických aut přibývají takovým tempem, že výstavba veřejných nabíjecích stanic zůstává daleko pozadu. Podle serveru autoforum.cz již bylo v té době jen v hlavním městě Oslu asi 80 tisíc aut (elektromobilů a plug-in hybridů), z nichž většina potřebuje veřejnou nabíječku, protože jejich majitelé nemají garáž. Jenže těch nabíječek je ve městě jen 1300. A elektroauto u svého stojanu potřebuje postát podstatně déle, než obyčejné auto se spalovacím motorem.

Největší reálný trh s elektromobily je Čína, kde se jich letos, jen za prvních šest měsíců, prodalo 412 tisíc (dvě procenta celkem prodaných aut). Oproti loňsku je to růst prodeje o 111 procent, uvádí server iDnes.cz. V USA se zvedl prodej těchto vozů oproti tomu jen nepatrně, na 1,4 procenta z jednoho procenta loni. I tak to ovšem bylo 117 tisíc elektromobilů. Evropským a světovým lídrem lídrem v této disciplíně je Norsko, kde se podle informací serveru za stejnou dobu prodalo 35 788 elektromobilů. To představuje téměř 47 procent z celkového prodeje nových vozů v zemi. Německo pak vykázalo růst o 51 procent, což znamená 33 917 aut a 1,8 procenta z celkového prodeje. Německých 1,8 procenta je světový průměr.

Česko je poněkud za průměrem, když podíl elektromobilů dosáhl v prvním pololetí letošního roku 0,19 procenta (267 kusů z 143 748 nových vozů). Celkem je v Česku necelých 1500 elektromobilů ze zhruba 5,5 milionu aut, uvádí server iDnes.

Mohlo by vás zajímat:
Dvousetmetrovému obrovi ušili nový kabát
Tohle monstrum zvládne i dítě
Hnědé uhlí jako přírodní hnojivo