Deset let servisních služeb OKD

Oprava razicího kombajnu v mechanické dílně SC. Foto: OKD

Deset let uplynulo od založení Závodu servisních služeb využívajícího také zkratku SC (z anglického Service Center), během nichž se dostalo opravárenství v OKD sjednocením a specializací na vyšší i kvalitnější úroveň. Od letošního června se sice změnil jeho název na Servisní služby, nicméně obor činnosti se prakticky nezměnil, jak sdělil ředitel Boleslav Reitz.

Podle zakládajícího ředitele SC Václava Kopty se při vzniku inspirovali zkušenostmi z německé firmy RAG. „Cílem bylo vytvořit vnitřní organizační jednotku, která bude reagovat na požadavky důlních závodů podle technických režimů v potřebné kvalitě i časových termínech,“ upřesnil Kopta s tím, že prvním významnějším projektem se stala centralizace opravárenství. „Bylo to také o přesvědčování, že to lze v podmínkách OKD uskutečnit. Časem jsme zredukovali počet provozovaných opravárenských objektů z původních osmadvaceti na třináct,“ uvedl. V oblasti manipulace s materiálem bylo podle něj nejdůležitější vyřešení především logistických otázek, napsal Měsíčník Horník.

Čtěte také:
Soud osvobodil obžalované v kauze OKD
GDPR v podmínkách společnosti OKD

Dříve pracovalo v každé dílně několik odborníků na všechno. Závod servisních služeb však soustředil skupiny těchto specialistů na jedno místo, vytvořil provozy zabývající se opravami konkrétních technologií. Tím, že máme unifikované dílny a umíme si stroje a zařízení opravit sami, šetříme firmě i nemalé peníze,“ sdělil bývalý výrobní náměstek SC Tadeusz Pieczka. I on poukázal na složitost logistiky při převozech technologií z jedné lokality na další. „Sekce se vyvezou z dolu například na ČSA, zrenovují v mechanických dílnách na Darkově a Lazích a skončí v porubu na ČSM. Stejné je to s kombajny či hřeblovými dopravníky,“ líčil Pieczka.

S centralizací se začalo, jak upřesnil, na Lazech. Následovaly lokality ČSA, Pila Salma, Darkov, ČSM a nakonec Staříč a Chlebovice. „Všude samozřejmě existuje také běžné opravárenství, demontáže, čištění, obrábění, svařování. Staráme se i o manipulace s materiálem, převozy, překládku, nakládku,“ upozornil Pieczka. Pod SC spadlo také veškeré skladové hospodářství, samostatné pracoviště Hospodaření s kovovým odpadem (HKO) na Lazech, provozy stavební údržby na Lazech a ČSM či poměrně rozsáhlá osobní autodoprava pro potřeby celého OKD.

Závod servisních služeb sice byl přejmenován po deseti letech na Servisní služby, ale ve své činnosti a stejném složení pokračuje nadále. Chci vyzvednout skutečnost, že i po reorganizaci zůstává systém oprav zachován,“ poznamenal ředitel Reitz s tím, že provoz Servisních služeb, čítající v současné době necelých osm stovek zaměstnanců, je podřízen přímo technickému řediteli OKD, čímž je těsněji spjat s těžebními pracovišti. „Stejně jako ve všech odborných firmách v našem regionu je obtížné zajistit odborné zaměstnance pro pokrytí úbytku našich specialistů, kteří odcházejí do důchodu,“ dodal Reitz.

Mohlo by vás zajímat:
Dvousetmetrovému obrovi ušili nový kabát
Tohle monstrum zvládne i dítě
Hnědé uhlí jako přírodní hnojivo