Dobývací kombajny v péči opravářů

Polský dobývací kombajn KGE 750F Foto: OKD

 V celém revíru OKD jsou provozovány jen dva dobývací kombajny typu KGE 750 F a oba se během léta dostaly do péče zaměstnanců povrchových mechanických dílen Závodu servisních služeb (SC) v darkovské lokalitě Důlního závodu 1.

Pro urychlení renovace nastoupili do povrchových dílen na výpomoc i důlní specialisté – zámečníci a elektrikáři – postupně se jich zde vystřídala více než desítka. U prvního mají hotovu střední opravu, druhý uskladňují po výklizu z dolu. „S deklarovanou hmotností jednaosmdesáti tun na dopravníku se jedná o nejtěžší dobývací kombajn v OKD. Každá ze dvou hlavních skříní váží přes deset tun a každé ze dvou ramen přes devět tun. A jen hydraulických instalací je na něm více než 500 kilogramů,“ popsal pro Měsíčník Horník mistr darkovských mechanických dílen Rostislav Dostal.

Čtěte také:
OKD vyzkoušela metodu Room & Pillar
Kam čert nemůže, nastrčí poradce

Model KGE 750F dostávají party s předáky mechaniků Marianem Žebrokem, hydraulikářů Jaromírem Chrobokem a elektrikářů Jiřím Szkanderou k renovaci už po šesté. „Důvěrně je známe. Nejtěžší bylo právě to seznamování se. A vůbec manipulace s těmito břemeny nadměrných rozměrů i hmotností,“ říká vedoucí dílen Radim Kajstura. Vzpomíná, jak řešili navezení skříně kombajnu do haly – kolos se totiž jim nevešel do vrat, a proto ho museli na délku přepravovat pomocí dvou vysokozdvižných vozíků.

V květnu, červnu a poté po přerušení od konce července do první poloviny srpna se věnují kombajnu, který byl vyklizen z porubu 240 501 v lokalitě Darkov. „Přebrali jsme ho značně poškozený vlivem provozu v náročných podmínkách. Už na dole se chlapi z výklizu trápili s rozpojováním jednotlivých dílů. Svou roli tam sehrálo i působení agresivní důlní vody. I my jsme měli problémy s jeho demontáží,“ podotýká Dostál. Na dokončení střední opravy přicházejí i důlní specialisté, jak zámečníci, tak elektrikáři. „Vystřídalo se jich tady na výpomoc postupně více než deset, což znamenalo, že se naši zaměstnanci mohli věnovat renovacím sekcí DBT 1300/3100 a DBT 2800/6000, což je jedna z priorit SC,“ pokračuje Kajstura.

Kombajn, který čeká nasazení v připravovaném darkovském porubu 240 502, je po složení a odzkoušení přebrán zástupci odboru hlavního mechanika a provozů vybavování a likvidace a rubání DZ 1. Zároveň začínají darkovští servismani uskladňovat další kombajn KGE 750F, který sloužil v porubu 340 812v taktéž na této lokalitě. „Momentálně je vyvážen z dolu na povrch. Zůstane na nádvoří vyjma dílů, které mohou být poškozeny vlivem povětrnostních podmínek. Ty si dá pod střechu náš elektro úsek,“ uzavřeli Kajstura s Dostalem.

Mohlo by vás zajímat:
Podkrušnohorské muzeum opravilo parní těžní stroj
Uhelný důl Zollverein je památka UNESCO
VIDEO: Staňte se na chvíli řidičem monstra



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze