Doba čtení:2 m, 56 s
Půlhektarový prostor byl přestavěn tak, aby nabízel širokou škálu aktivit a akcí.

Belgické město Genk bylo mnoho let závislé na těžbě černého uhlí. Když byl koncem 80. let důl ve Winterslagu uzavřen, představitelé města byli o dalším využití místa rozhodnuti. Mělo dál odrážet dědictví těžby uhlí. Od dvou původních plánů na rekonstrukci se upustilo. Až architekti z firmy HOSPER ve spolupráci s Atelier Ruimteliijk ADVIES vytvořili design náměstí „Genk C-Mine square“. Podoba náměstí, která se zdokonalovala v letech 2006 až 2012, změnila otevřená prostranství kolem zbývajících hornických budov na kulturní centrum. Uvedly Důlní noviny.

Půlhektarový prostor byl přestavěn tak, aby nabízel širokou škálu aktivit a akcí. Jeho návštěvníkům a turistům nabízí řadu možností, jak prostor bývalého dolu využít. Mohou zde relaxovat, chatovat nebo sledovat koncerty. Hlavní dominantou a lákadlem je prostranství pod širým nebem, v jehož centru jsou dvě bývalé těžební věže. Ty slouží kromě vyhlídkového bodu také jako poutače a technická podpora. Většina budov, jež náměstí lemují, jsou bývalé důlní stavby. Po rozsáhlé rekonstrukci dnes slouží ke kulturním účelům. Je zde divadlo, kino, restaurace a akademie designu města Genk. Náměstí je řešeno jako jedna rovná bezbariérová plocha.

Rekonstruované náměstí Genk C-Mine má spojovat nové možnosti s minulostí. Bylo vydlážděno z belgické černé břidlice, která je svým vzhledem černému uhlí velmi podobná a návštěvníkům připomíná nerost, který se dříve z podzemí dobýval. Podlahy z černé břidlice byly uspořádány v různých velikostech a tvarech, od malých kousků až po velké, lesklé desky. Barva podlahy tak vytváří zajímavé kontrasty. Tmavý tón podlahy ladí s moderním designem židlí a sedátek z ohýbaného nerezového plechu, jejichž vnitřní a zadní povrchy jsou červené. Místa k sezení, které navrhla Carmela Bogmanová, jsou uspořádány neformálním způsobem, tak aby vyhovoval jednotlivcům a malým skupinám. Nábytek lze také snadno odstranit, pokud je zapotřebí prostor pro větší akce.

Červené akcenty odkazují na emocionální hodnotu lokality dolu.

Náměstí Genk C-mine obklopují staré cihlové stavby, většina z nich vypadá jako z doby horníků. Budovy nabízejí obdobný program v otevřeném prostoru, tedy kulturu, vzdělávání a zábavu. Například bývalá energetická budova posktytuje pod svojí střechou návštěvníkům prostorné a osvětlené prostředí, které zajišťuje spojení s přilehlým otevřeným prostorem. Bruselská architektonická kancelář 51N4E proměnila staré budovy z 20. století tím, že renovovala ostatní části a pak vytvořila dvě nové betonové stavby.

Pokud je náměstí Genk C-Mine během dne charakterizováno neutrálními barvami, které narušuje červená barva židlí, v noci je atmosféra areálu mnohem dramatičtější. Společnost Painting with Light, která se zabývá světelným designem, používá kombinace studené a teplé bílé barvy, aby zvýraznila vlastnosti materiálů a jejich objem. Je zde také použita modrá s odkazem na místní fotbalový klub, záblesky červená pak evokují krev a vášeň. Designér Luc Peumans doplnil, že červené akcenty odkazují na emocionální hodnotu lokality dolu pro komunitu v Genku, mají připomínat odhodlání horníků při jejich náročné profesi.

Peumans dodal, že nové technologie byly nezbytné k tomu, aby byl vytvořen univerzální otevřený prostor. Do toho vzhledem k malé velikosti složek a ovladatelných světelných úhlů zapadá LED technologie. To také návrhářům umožnilo posílit význam věže coby dominanty lokality s použitím kombinace jantarové, bílé a modré barvy. Kolem větší věže byly použity speciální LED moduly s vodními tryskami.

Konstrukční týmy v Genk C-Mine pracovaly promyšleně s cílem vytvořit atraktivní a univerzální prostor, který spojuje průmyslovou minulost a moderní design. Právě využití nových technologií umožnilo přeměnu dolu na živý prostor s pestrým programem, který splnil očekávání kulturního centra a zachoval historické dědictví.