Důlní lokomotivy budou bezpečnější

První ze závěsných důlních lokomotiv už má nový automatický zhášecí systém. Foto: Důl Kohinoor

Lokomotivy, které dopravují osádky „na figuru“ v chodbicích bočních svahů lomu ČSA, kde těží Severní energetická, ale také zařízení do hlubiny, budou bezpečnější díky instalaci nového automatického systému zhášení.

Každá z lokomotiv je vybavena zhášecím systémem, který ale musí spustit obsluha stroje. Rozvod zhášecího systému je napojen na hasicí přístroj, kromě toho má obsluha lokomotivy k dispozici ještě ruční hasicí přístroj,“ popsal stávající stav Jiří Lipták, hlavní mechanik Dolu Kohinoor. Nový automatický zhášecí systém by měl pomoci lépe a účinněji likvidovat případný požár. „Funguje tak, že po vrchním i spodním rámu lokomotivy vedou hadičky, v nichž je pod stálým tlakem hasicí směs. V místě vzniku ohně se hadičky přetaví a dojde ke spuštění systému a uhašení požáru přímo v jeho ohnisku. Obsluha stroje může navíc v případě potřeby spustit i stávající zhášecí systém, který i nadále zůstává součástí vybavení důlních lokomotiv,“ doplnil mechanik.

Čtěte také:
Sev.en EC dostane úroky z vrácené daně
Šest týdnů dovolené a rekordní růst platů

Automatickým zhášecím systémem už byla vybavena první lokomotiva, postupně by měl být na všech, které hlubináři využívají. „Pro nás je důležité, že jde o automatický systém, který není závislý na reakci člověka. Přitom je poměrně jednoduchý a jeho pořizovací cena není nijak vysoká. Používá ho i výrobce lokomotiv, u nových strojů je standardně součástí vybavení. Chceme ho instalovat na lokomotivy i v rámci generálních oprav,“ dodal Lipták.

V současné době disponujeme sedmi závěsnými důlními lokomotivami typu LZH 50, které jsme do lomu ČSA převezli z lokality Centrum. Většina z nich se pořizovala v osmdesátých letech, nejnovější na začátku devadesátých let. Tři z lokomotiv od doby, kdy jsme se přestěhovali na lokalitu ČSA, prošly generální opravou, další na ni teprve čekají,“ shrnul Antonín Kotrbatý, výrobní ředitel Dolu Kohinoor.

Důlními lokomotivami se obvykle přepravuje materiál. Jedna slouží k přepravě mužstva, uveze čtyři vagony s kapacitou 12 osob. Trasa do chodbic a zpět je dlouhá zhruba 3 kilometry a lokomotiva ji denně absolvuje pětkrát. Jen při dopravě zaměstnanců do útrob chodbic tak lokomotiva najezdí v průměru 240 kilometrů měsíčně.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků