Záchranáři mají nová výjezdová auta

Přibližně tříapůltunové Fordy Transit mají pohon všech kol 4×4 a výkon motoru 125 kW. Foto: HBZS

Hlavní báňská záchranná stanice (HBZS) Ostrava začala využívat tři nové výjezdové automobily. Završila se tak obměna vozového parku čítajícího ještě dva Mercedesy Benz Sprinter – sanitku a speciál s technikou pro zásahy lezců, vyprošťování a požáry.

Obměna nastala po dvaceti letech provozu. Vsadili jsme opět na značku Ford a modely Transit,“ uvedl pro Měsíčník Horník Václav Tesarčík odpovídající za její servisní služby, autoprovoz a dýchací techniku.

Fordy v záchranářské úpravě se poprvé objevily v revíru v roce 1999, kdy nahradily staré výjezdové autobusy značky Škoda. „V současné době už jsou, po tolika letech služby při dopravě záchranářských čet a příslušného vybavení k mimořádným událostem na dolech v revíru OKD, technicky i morálně opotřebené,“ popisoval s tím, že uspořádání aut zůstalo v kabině pro osádku 1+5 (řidič a záchranáři). Do nákladového prostoru dostaly pak speciální vestavbu pro transport dýchací, oživovací, detekční, indikační i spojovací techniky a dalšího – Služebním řádem HBZS stanoveného – materiálu.

Čtěte také:
HBZS zasahuje i v toxickém prostředí
Seismická aktivita v revíru OKD

Máme za sebou dva měsíce jejich ostrého provozu. Všichni záchranáři v pohotovostní službě se v rámci školení a výcviku postupně seznamují, při nástupu do pohotovosti, s přesným uložením veškerého vybavení v nich. Vědí, že co si k likvidaci nehody v dole nevezme z povrchu rovnou s sebou, to mu bude chybět a může být dokonce při zásahu nenahraditelné,“ řekl Tesarčík. Nová auta označili čísly 1 (pro četu HBZS), 2 a 3 (slouží četám ZBZS).

Přibližně tříapůltunové Fordy Transit mají pohon všech kol 4×4 a výkon motoru 125 kW. „Vzhledem k tomu, že jejich nákladový prostor je přístupný dvěma křídlovými zadními dveřmi je část techniky umístěna na výsuvné lyžině délky 1,8 metru a další potřebná technika ke zdolávání nehod je přístupná po vstupu do nákladového prostoru,“ uvedl Tesarčík. Uvnitř jsou mj. pracovní izolační přístroje BG4, sebezáchranné přístroje 1PVM KS s ochrannou dobou šedesáti minut, spojovací a detekční a indikační technika včetně osobního vybavení čety záchranářů. „Kontinuální měřidla a vysílačka jsou v garáži HBZS napojeny v kabině osádky na zdroj 230 V. Při výjezdu k mimořádné události je spojení mezi výjezdovými vozidly a řídícím dispečinkem zajištěno konferenčním hovorem přes mobilního operátora. Pro případ výpadku sítě pak mají velitel výjezdu a četaři mobilní vysílačky,“ poznamenal Tesarčík a upozornil, že zařazením těchto vozidel skončila etapa obměny vozového parku výjezdových vozidel HBZS.

Máme k dispozici tři Fordy Transit, velitelské Mitsubishi Pajero, sanitku Mercedes Benz Sprinter a speciál Mercedes Benz Sprinter,“ shrnul Tesarčík. Poslední zmíněný automobil pořídila HBZS počátkem loňského roku – ten začal sloužit k dopravě záchranářské techniky pro lezecké, vyprošťovací a požární zásahy, zdravotnické výbavy a základního hornického nářadí pro práci výjezdových čet k likvidaci nehod v OKD, tak případů v rámci integrovaného záchranného systému Moravskoslezského kraje.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
Podkrušnohorské muzeum opravilo parní těžní stroj