Jak firmy pečují o svůj vozový park

U nejtěžší hmotnostní kategorie najímá pro generální opravy výrobce nebo autorizované prodejce zhruba 35 % firem. Ilustrační foto: wikipedia.org

Firmy, které mají ve svém vozovém parku nákladní auta a stroje v kategoriích středně těžká a těžká, si pořizují nové i použité vozy nejčastěji z vlastních finančních zdrojů. Na druhém místě pak přichází nákup na úvěr. Pronájem či leasing představuje v jejich praxi pouze několik procent. Americký časopis Construction Equipment (CE) v rozsáhlém průzkumu zkoumal zvyky svých předplatitelů, aby zjistil, jak pečují o svůj vozový park.

Péče o vozový park je důležitá. Nákladní i jiná těžká technika cestují po silnici i mimo ni, transportují se na krátké i dlouhé vzdálenosti a vyžadují pravidelnou údržbu. Přestože existují stejné postupy údržby a péče, mezi firmami jsou značné rozdíly. To má velký vliv i na běžné provozní náklady i frekvenci nákupů nových vozů. Časopis CE posuzoval pouze vozy v hmotnostní kategorii 6 až 12 tun a nad 12 tun.

Charakter nákladů záleží na hmotnostní kategorii přepravní techniky. U středně těžkých nákladních vozů je nejrozšířenější přeprava pracovníků a pracovního vybavení. U těžkých strojů je jejich nejčastější využití na přepravu materiálů – zeminy a odpadů. To uvedlo více než 63 procent respondentů. Zhruba 56 procent respondentů využívá těžké nákladní automobily s přívěsy na přepravu dopravních prostředků a téměř 62 procent oslovených firem používá pro tento úkol středně těžké nákladní vozy.

Většina oslovených firem zajišťuje provozní servis a údržbu ve firmě a zhruba polovina z nich využívá pro tuto práci vlastní pracovníky i zařízení. Druhá polovina si najímá externí servisní firmy – od výrobců či autorizovaných prodejců. Tento podíl je stejný u obou hmotnostních kategorií. Generální opravy si zajišťuje doma 56 % oslovených firem u středně těžké techniky, a 49 % oslovených u těžké techniky. Servis výrobců u středně těžkých vozů využívá 43 % firem, a služby nezávislých servisních středisek 36 %. U nejtěžší hmotnostní kategorie najímá pro generální opravy výrobce nebo autorizované prodejce zhruba 35 % firem.

Firmy začínají obměňovat svůj vozový park středně těžkých a těžkých nákladních automobilů, když začínají být výrazně vyšší provozní náklady.  Tento důvod uvedlo u středně těžkých vozů 72 % respondentů, u těžkých vozů je to 58 % firem. Z bezpečnostních důvodů přistoupí k obměně středně těžkých vozů 49 % firem, u těžkých náklaďáků to je 43 % oslovených. Plně odepsaný středně těžký nákladní vůz je důvodem k výměně pouze u 12 % procent respondentů, a jen 10 % firem postupuje stejným způsobem u nejtěžších strojů.

V průzkumu časopisu CE nejvíce firem uvedlo, že se snaží ve vozovém parku udržet vozy nejčastěji 7 až 10 let. U středně těžké techniky to bylo 32 % firem, u nejtěžších strojů 22 % oslovených. Do 5 let obměňuje své vozy jen 6 % firem (středně těžká kategorie), a 3,5 % (těžké stroje). Více než 10 let v provozu se snaží udržet stroje 17 % firem (6 – 12 tun), u vozů nad 12 tun to je více než 44 % společností.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
Pneumatika, za kterou se schová i slon
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze