Ježek pomáhá s tříděným uhlím

Zařízení se říká ježek kvůli ostnům, kterými je osázen rozvolňovací válec. Foto: Vršanská uhelná

Velmi jednoduchou, ale přitom účinnou novinku začali používat na nakládací stanici NS1 v lokalitě ČSA Severní energetické. Rozvolňovač kusů je speciální zařízení vyrobené pro těžební společnosti a má pomoci při výrobě tříděných druhů uhlí.

Těžené uhlí, které se k nám dopraví z lomu, má zrnitost od nuly až po velké kusy o rozměrech 150 milimetrů. Naší snahou bylo připravit si předem jeho zrnitost tak, abychom z něj mohli lépe vyrábět tříděné druhy,“ vysvětlil Libor Poncar, vedoucí úpravy uhlí Severní energetické. Rozvolňovač by se proto dal přirovnat k drtiči, ale jeho role je trochu jiná.

Čtěte také:
Vlajková loď Hitachi
Důl OKD si „zahrál“ v korejském filmu

Válec osazený ostny, kterému se pracovně někdy říká ježek, je nastaven na zrnitost uhlí maximálně 40 mm, větší kusy rozmačká. „To je jeho jediná funkce, další úpravy už se dělají na třídírně v úpravně uhlí. Proto jsme také ponechali u rozvolňovače větší zrnitost, aby bylo možné připravit více druhů tříděného uhlí. Druhým důležitým důvodem bylo nezvyšovat takzvané prachové pozice,“ doplnil Poncar.

Rozvolňovač je umístěn na pásovém dopravníku PD 12 v nakládací stanici NS1 v lokalitě ČSA. Zařízení je napojeno na hlavní výrobní dispečink, zapíná se podle potřeby a také podle kvality těženého uhlí. Kromě snímače otáček rozvolňovacího válce je vybavený také čidlem závalu, optickou bránou pro kontrolu velkých předmětů i detektorem kovů. O instalaci rozvolňovače se uvažovalo již v loňském roce.

Funkční vybavení zařízení navrhla firma IMPOWER ENERGY ve spolupráci s odborníky z Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí. Montáže zařízení se ujala firma Klement a instalace řídicího systému společnost PAS. „V březnu probíhal zkušební provoz, od dubna jedeme naplno. Samozřejmě d ěláme provozní zkoušky a odebíráme vzorky, abychom vyhodnotili, zda zařízení funguje, jak má a případně ho mohli nasadit i na další dopravníkovou linku,“ uzavřel Poncar.

Mohlo by vás zajímat:
Caterpillar vymýšlí bagry budoucnosti
Běloruský gigant BelAZ 75710
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů