Ke Kadani se veze obří díl transformátoru

ČEPS transformátor

llustrační foto: ČEPS

Obří díl regulačního transformátoru včera v Lovosicích na Litoměřicku přeložili odborníci z lodě na nákladní automobil. Rozměrný náklad pojede dnes do rozvodny Hradec u Kadaně. Zařízení, které poskládají specialisté dohromady, má zajistit bezpečný přenos elektrické energie mezi Německem a ČR.

Na speciální podvalník jeřáb přeložil 300 tun vážící díl transformátoru zhruba během půl hodiny. Před tím už měla na míru vyrobená součástka za sebou třítýdenní cestu z přístavu nedaleko italských Benátek po moři do Hamburku, odkud pak týden trvala cesta po Labi do Lovosic. „Právě v Čechách je kritický bod pro přepravu, a to je výška hladiny Labe. Kvůli tomu jsme museli plánovaný termín o týden odložit. Teď se loď svezla na domluvené puštěné vlně,“ popsal novinářům Tomáš Petržílka ze správy energetického majetku společnosti ČEPS.

Čtěte také:
ČEPS si pořídil na kontrolu vedení drony
Zelené Německo ochraňují uhelné elektrárny

Samotná cesta z Lovosic do Hradce, kde je největší rozvodna ČEPS v České republice, je dlouhá 90 kilometrů. „Vozidlo musí překonat mnoho mostů, kruhovou křižovatku a speciální je přejezd hráze, kde je vybudováno mostní provizorium. Vyjíždí se brzo ráno, musí se uzavřít kvůli tomu krátce dálnice D8, pak pokračuje přeprava po silnici D7 na Nechranickou přehradu,“ popsal Petržílka.

Každý transformátor se skládá ze dvou dílů, celkem jsou transformátory čtyři. „Postupně po dvou měsících a po dvou dílech jsou přepravovány kusy z Itálie do ČR. Poslední přiveze loď v červenci,“ uvedl Petržílka.

Kvůli instalaci transformátorů ČEPS loni v dubnu zahájil rozšiřování rozvodny v Hradci. Práce se realizují zejména kvůli Německu a jeho Energiewende, respektive snaze dosáhnout 80procentního podílu obnovitelných zdrojů na celkovém energetickém mixu do roku 2050. To ovšem sebou nese celou řadu problémů. Jedním z nich jsou přetoky elektřiny z Německa, které ovlivňují okolní země. Podle společnosti ČEPS, která provozuje přenosovou soustavu v Česku, nás regulace sítě stála v roce 2015 celkem 90 milionů korun, což je meziročně o polovinu více. Kvůli ochraně české přenosové soustavy, aby nedošlo k blackoutům (hromadnému výpadku elektrické energie v řadě regionů ČR), se staví v Hradci u Kadaně dva transformátory za dvě miliardy korun. Kdyby Česko transformátory nepostavilo, mohlo by se stát, že by v zájmu ochrany vlastní sítě muselo úplně zastavit přívod elektřiny z Německa, což by našemu největšímu a nejdůležitějšímu sousedovi způsobilo velké energeticko-ekonomické problémy.

Energiewende je jedním z nejdražších programů v historii Německa. Spolkové ministerstvo životního prostředí odhadlo v roce 2013, že celkové náklady dosáhnou přibližně 1 bilionu euro (27 bilionů korun), což je například polovina odhadovaných nákladů na sjednocení Německa. Tento odhad je však zastaralý a vzhledem k současným problémům také nelze zavrhnout ani scénář, že to bude i více, než byly současné náklady na sjednocení Německa. U nás jsou také náklady obrovské. Současné podporování obnovitelných zdrojů u nás v průběhu 20 let spolkne podle Nejvyššího kontrolního úřadu nejméně 1 bilion korun.

Mohlo by vás zajímat:
Německá Energiewende ohrožuje chudé
Analytici: Němci s uhlím počítají
Kabely pod zemí Němcům zdraží proud



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze