Lokomotiva prošla omlazovací kůrou

Opravy vlastními silami stojí zhruba třetinu běžné ceny. Foto: Vršanská uhelná

Spolehlivě tahá železniční soupravy s uhlím z Vršan do elektrárny v Počeradech, ještě před pár měsíci ale byla lokomotiva typu 709-5 k nepoznání, a málokdo by věřil, že ji dá někdo znovu dohromady. V dílně oprav železničních kolejových vozidel (ŽKV) stihli lokomotivu kompletně zrenovovat během pěti měsíců.

Jednalo se už o třetí lokomotivu typu 709-5, kterou jsme opravovali. Oprava nám trvala relativně krátce i vzhledem k tomu, že jsme si s dostatečným předstihem zajistili náhradní díly. Některé se musely objednávat až z Rakouska,“ vysvětlil Antonín Karl, vedoucí úseku ŽKV. Lokomotiva prošla kompletní opravou od motoru, přes kompresory, trakční alternátor, rozvaděče vysokého i nízkého napětí, až po kabinu, kde se kromě řady dalších věcí měnily i sedačky.

Čtěte také:
Telátka z výsypky pomůže pojmenovat veřejnost
Házenkářky musely na šachtu

Na opravě jedné motorové lokomotivy se podílí šest zaměstnanců dílny, kterým v rámci možností pomáhají další tři zaměstnanci pomocné mechanizace. „Soustředíme se na opravy tohoto typu lokomotiv, protože naši zaměstnanci mají certiikaci na opravy motorů MTU – Mercedes. Navíc jde o stěžejní stroje pro přepravu uhlí do elektrárny v Počeradech,“ doplnil Karl. Větší lokomotivy se posílají na generálku k výrobci. Opravy vlastními silami jsou ale mnohem výhodnější, stojí zhruba třetinu ceny, než by vyšly u externího dodavatele.

Lokomotivy se na generální opravu nevybírají náhodně, postupuje se podle takzvaného udržovacího předpisu. Každý stroj by ji měl podstoupit jednou za šest let. „Tato lokomotiva, stejně jako většina strojů tohoto typu, které u nás jezdí, byla vyrobena v devadesátých letech. Ročně ujede více než 20 tisíc kilometrů,“ připomněl vedoucí. Na kolejích Coal Services se pohybuje celkem 17 motorových lokomotiv. Nejpočetněji je zastoupen právě typ 7095, kterých společnost využívá osm. V dílně ŽKV v současné době pracují na rekonstrukci kompletní železniční soupravy na přepravu popílku, kterou by měli stihnout do konce roku.

Do prosince by chtěli dokončit generálku trolejářské drezíny i se speciální nástavbou. „Drezíny mají generální opravu za sebou už prakticky všechny, takže v plánu na příští rok nemáme žádnou, naopak počítáme s opravou dvou lokomotiv a další soupravy na převoz popílku,“ uzavřel vedoucí.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech
Běloruský gigant BelAZ 75710
„BIG MUSKIE“ – největší chodící bagr



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze