Místo tajgy teď UAZ brázdí šachtu

Takto vypadá nový terénní UAZ vedle standardně využívaného Fordu Ranger. Foto: Severní energetická

Od poloviny ledna je především v lokalitě ČSA, kde těží Severní energetická, možné zahlédnout neobvyklý terénní vůz.  K běžně používaným Fordům Ranger a Toyotám Hilux se přidal ruský UAZ Patriot Pickup.

Jedná se o první a zatím jediný vůz tohoto typu, který jsme pořídili, pokud víme, nikde v okolí terénní automobily UAZ nevyužívají. Prozatím jsme tento vůz koupili prostřednictvím společnosti Servis leasing pro potřeby pomocné mechanizace a autodopravy, ale pokud budou mít těžební společnosti zájem, mají samozřejmě šanci si jej vypůjčit a vyzkoušet,“ uvedl Roman Bauer, vedoucí pomocné mechanizace a autodopravy CoalServices.

Čtěte také:
Severní energetická získala Zlatého Permona
Dámy, které žádná technika na šachtě nenahradí

Pětimístný UAZ Patriot Pickup patří do kategorie vozů N1G třídy 3. Co se rozměrů týče, je nejblíže i v Česku běžně využívaným vozům Volkswagen Amarok. Je vybaven benzinovým motorem o výkonu 110 kW a objemu 2693 kubíků. Specifikem tohoto terénního vozu jsou dvě tuhé nápravy, přední odpružení je řešeno vinutými pružinami, zadní naopak listovými péry. Nástavba pickup není integrována v karoserii vozu, ale je samostatně uchycena pružnými silentbloky k šasi vozidla. To by automobilu mělo pomáhat v lepší průjezdnosti v terénu. Vana pickup je navíc hlubší, než je u ostatních vozů používaných v těžebních společnostech obvyklé.

Nový UAZ jsme sice objednávali už v květnu, dodávka se ale zpozdila, protože se čekalo modelovou řadu 2019, která už je osazena výkonnějšími motory. Kromě toho byl vůz na základě našich požadavků osazen klimatizací, protože ta v základním vybavení není. Dalším specifikem našeho automobilu je mechanické řazení přídavné převodovky, protože i v tomto případě se snažíme jít cestou minimálního vybavení automobilů elektronikou, která ve specifických podmínkách těžebních provozů dostává nejvíce zabrat,“ doplnil Bauer.

UAZ Patriot Pickup prozatím zůstává jediným automobilem tohoto typu ve společnostech skupiny Sev.enEnergy, zda přibydou další se ukáže až po důkladném prověření v provozu. Pomocná mechanizace a autodoprava ale ruská vozidla už využívá, zřejmě nejznámější je rozvozový vůz UAZ 2206, takzvaná buchanka, která v provozu slouží už pátým rokem. V těžebních lokalitách se osvědčily i nákladní automobily a jeřáby Kamaz, stejně tak rozvozové automobily téže značky.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
Podkrušnohorské muzeum opravilo parní těžní stroj