Motorárna pro lomy Vršany a ČSA

Sídlo motorárny je od loňského roku v jedné z hal v lokalitě Hrabák. Foto: Sev.en Energy

Správně by se jí mělo říkat dílna oprav motorů, ale mezi zaměstnanci se jí neřekne jinak než motorárna. A na co se na tomto pracovišti specializují, je zřejmé už z jeho názvu.

Sídlo má dílna na Hrabáku, ve stejné hale jako další činnosti údržby, kteřá zajišťuje bezproblémový chod na šachtě. „Nespecializujeme se výhradně na motory, ale už z našeho názvu je patrné, že repase elektromotorů tvoří největší objem naší práce,“ vysvětlil Milan Hudeček, zástupce vedoucího údržby pro oblast elektro. „Spálené motory už sice dohromady dát neumíme, ale rozebrat, vysušit, promazat a vyměnit ložiska zvládneme a děláme to naprosto běžně,“ doplnil Hudeček.

Čtěte také:
Svět moderních technologií začíná už na vrátnici
Severočeské doly koupí nové rypadlo za miliardy

Motory jsou základ

Původně byla motorárna na lokalitě ČSA, když vznikla společná údržba pro všechny těžební společnosti, přestěhovala se na Hrabák a odtud od loňska poskytuje své služby jak pro lomy Vršany a ČSA, tak pro úpravnu uhlí v Komořanech. „Kromě elektromotorů opravujeme ještě takzvané ELHY, i v tomto případě jde hlavně o repase. Třetí, dalo by se říci doplňkovou činností, která ale dokáže pomoci kolegům v provozu a firmě ušetřit náklady za nákup nového vybavení, jsou opravy drobného ručního nářadí. V našich podmínkách jde o brusky, vrtačky nebo vrtací kladiva. Ke stejným doplňkovým činnostem patří například opravy trafokiosků pro provoní úseky,“ uvedl Hudeček. Absolutní přednost ovšem mají opravy motorů, protože plynulost těžebního provozu je nejdůležitější.

Ve trojici se doplňují

O práci v motorárně se dělí tři zaměstnanci. Předák dílny se specializuje na motory a jeho dva kolegové mu buď pomáhají, nebo zajišťují zbývající dílenské činnosti. Kolik motorů stihnou v dílně opravit za den nebo za týden se dá těžko určit. Záleží na velikosti, respektive výkonu motoru, a také na rozsahu oprav. Menších motorů dokážou opravit i pět za čtyři dny, velké ale třeba jen tři do měsíce. „Obvyklý postup je, že mechanik nám nahlásí opravu motoru, a když ho dopraví do dílny, uděláme nejprve takzvaný náhled, v podstatě diagnostiku ve zkušebně, abychom zjistili, co všechno budeme muset opravit a vymysleli postup,“ popsal vedoucí. Nejčastější poruchy motorů souvisejí s prostředím, ve kterém pracují. Prach a nečistoty jim příliš neprospívají. Zaměstnanci dílny tvrdí, že není výjimkou, když se z dovezeného motoru odveze i několik koleček nečistot. Ložiska pak často trpí například nežádoucími vibracemi.

Charakteru oprav odpovídá i profesní složení. „Předák dílny, který má na starost opravy motorů, je provozní zámečník. Na většinu oprav mechanických částí motorů je potřeba zámečnická kvalifikace, obsluha zkušebny nebo opravy zařízení ELHA zase vyžadují elektrikářské dovednosti,“ vyjmenoval Hudeček.

V motorárně se pracuje v osmihodinových ranních směnách, ale když je potřeba, zůstávají tu i déle. Pokud by došlo k poruše mimo pracovní dobu, například v noci, mají tu k dispozici skladové zásoby, aby se porouchaný motor dal vyměnit celý a případná odstávka zařízení byla co nejkratší. A na dílně se pak mohou opravě věnovat s dostatečnou důkladností.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků