Největší kombajn je pro opraváře stále výzvou

Polský dobývací kombajn KGE 750F Foto: OKD

Každý rok se opravářům na darkovské dílny Servisních služeb dostává nejméně jeden ze dvou největších dobývacích kombajnů v revíru společnosti OKD. Stroje typu KGE 750F vyrobené firmou Famur zámečníci, hydraulikáři i elektrikáři už dobře znají, nicméně přesto stále považují práce spojené s jeho renovací za velkou výzvu. 

Je to hodně sofistikovaná mašina řízená počítačem,“ říká nový vedoucí úseku elektrooprav Jan Iwanuszek s tím, že si opravy vyžadují skutečné odborníky. Těmi jsou podle něj například Vladislav Vávra či Jiří Szkandera – i ti se od března věnují elektrozařízení kombajnu KGE 750 s výrobním číslem 282, který opravárenské provozy na Darkově dostaly z dokopaného porubu 402 304/1 na ČSM, napsal Měsíčník Horník.

Čtěte také:
Darkovskou dílnou prošly i největší kombajny
Vondráš: Neprchejme od uhlí!

Při opravě takto složitých technologií nám pomáhá i úzká spolupráce s darkovskými důlními specialisty, jejichž zkušenosti s tímto strojem vyrobeným v roce 1998, na kterém byla provedena modernizace v roce 2010, jsou pro nás značným přínosem,“ podotýká Iwanuszek. Tentokrát se kombajn dělá opět pro horníky na stonavské šachtě, vybavovači ho tam instalují do připravovaného porubu 402 202 na jižní lokalitě. Těžba má být zahájena už v červnu 2019 kolektivem Zbyňka Rzidkého.

KGE 750 je každopádně ve složeném stavu jednaosmdesátitunový kolos o celkové délce přes 16,2 metru, se zvednutými kryty vysoký 2,98 metru a je vybaven dvouapůlmetrovými řeznými orgány. Maximální dobývaná mocnost je 5,2 metru. „Takže to znamenalo opět složitou manipulace s těžkými a objemnými díly. Zejména samonosnými skříněmi, jejichž hmotnost se blížila maximální nosnosti jeřábů, které využíváme na dílně, a ta činí 12,5 tun,“ podotýká předák kombajnových specialistů Jaromír Chrobok. Některé operace – například otáčení skříní – opraváři provádějí dvěma jeřáby naráz.

Na dva-osm-dvojce v mechanické dílně MD 84 opravují ramena, přetěsňují převodovky, renovují vložky i čepy a preventivně dávají nová ložiska. Na hydraulických skříních čistí nádrže, mění filtry, opravují hydraulické prvky, vyměňují hadice rozvodů vody i hydraulické kapaliny. „Na závěr každé takové opravy přichází ta nejdůležitější část, a to konečná montáž kombajnu do provozuschopného stavu na hřeblový dopravník, kde dochází ke spojení opravených částí s milimetrovou přesností, propojení vodních i hydraulických okruhů, oživení a funkční odzkoušení stroje,“ říká mistr dílny Rostislav Dostal. Celkem na něm letos Servisní služby odpracovaly cca 300 směn.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Znáte toto unikátní hornické muzeum?
Chrání banky klima nebo své zisky?
Strojaři se předháněli v dodávkách pro doly