Němci a Belgičané propojí energetické soustavy

Stavba začala u německého města Cáchy. Paradoxně v místě, kde se obyvatelé obávají o bezpečnost kvůli belgickým jaderným elektrárnám Doel a Tihange. Foto: wikipedia.org Lokilech

V Severním Porýní-Vestfálsku začala stavba 90kilometrového kabelu, který propojí energetické soustavy Belgie a Německa a pomůže jejich stabilizaci. Belgie přitom spoléhá na dvě jaderné elektrárny Doel a Tihage, které Němci kritizují. Na druhé straně hranice se těží hnědé uhlí v oblasti Hambašského lesa.

Devadesát kilometrů dlouhý kabel, který povede stejnosměrný proud, staví belgický provozovatel sítě Elia a její německý protějšek Amprion. Jedná se o první energetický most mezi oběma zeměmi, uvedla německá agentura DPA. Spojení obou sítí zvláštním kabelem má zajistit bezpečnost dodávek elektřiny a stabilizovat energetickou síť, uvedli zástupci společnosti Amprion při slavnostním začátku stavby, uvedl server Euro.cz.

Čtěte také:
Východ Německa: Odchod od uhlí za 60 miliard eur
RWE bude chtít náhrady, pokud se odstaví uhelky

Stavba začala u německého města Cáchy. Paradoxně v místě, kde se obyvatelé obávají o bezpečnost kvůli belgickým elektrárnám Doel a Tihange a kde loni radnice rozdávala tablety jódu, které slouží jako první pomoc při radioaktivním zamoření.

Elektrický most vede z rozvodny Niederzier ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko, která je v blízkosti hnědouhelného dolu Hambach a zbytků Hambašského lesa, do belgického Lixhe v provincii Lutych v blízkosti hranice s Nizozemskem.

Propojení má stát 450 milionů eur (11,6 miliardy korun) a mělo by být v provozu od roku 2020. Premiér Severního Porýní-Vestfálska Armin Laschet (CDU) projekt považuje za důležitý krok k propojení vnitřního energetického trhu v obou regionech.

Belgie se potýká v současné době s problémy svých kapacit. Ze sedmi jaderných bloků je šest kvůli opravám odstaveno. Německý proud se do Belgie nyní dostává přes nizozemskou síť.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
Podkrušnohorské muzeum opravilo parní těžní stroj