Vyhrnovačka a podbíječka. To jsou stroje, které jsou trochu schované ve stínu gigantických rypadel. Zaměstnancům úseku traťového hospodářství Coal Services je ale závidí celá republika.
Patří totiž mezi unikátní stroje, které významně šetří práci. Potkat je na trati společně je sice ojedinělý, o to však zajímavější zážitek. Vyhrnovačky se dnes na tratích v Česku pohybují jen dvě. Správný název pro tento stroj je strojní vyhrnovačka štěrku v mezipražcových prostorech.
„Jedná se o stroj vyrobený v roce 1976 firmou Windhoff. Náš stroj ale prošel v loňském roce generální opravou, která zahrnovala nejen nezbytné opravy potřebné pro další používání stroje v následujících letech, ale také modernizaci některých konstrukčních celků,“ vysvětlil předák traťového hospodářství Coal Services Milan Drtil.
Vyhrnovačka dokáže za směnu vyčistit prostor mezi pražci na úseku dlouhém několik desítek metrů. Pokud by se stejná práce musela dělat ručně, trvalo by to mnohem déle. „Díky speciálním nástavcům můžeme čistit nejen přímo v trati, ale i ve výhybce,“ doplnil Drtil. Obsluhu stroje přitom zajišťuje jediný člověk za dozoru některého z dalších kolegů úseku.
Čtěte také:
Malý, ale po čertech silný pomocník
Rypadlo dokráčelo do cíle
Jinou specialitou je podbíječka kolejí. I ta má svůj původ v zahraničí, ve firmě Plasser & Theuer ji vyrobili v roce 1985. Jejím úkolem je upravit směrovou a výškovou polohu koleje, tedy upravit koleje tak, aby se „nekroutily“. Její obsluha je složitější. V horní části stroje sedí obsluha, která kolej nejprve proměří a získané parametry předá do spodní části podbíječky dvěma kolegům. Ti obsluhují hydraulické zařízení, které na základě získaných parametrů na principu vibrace kolej „podbijí“. „Specialitou tohoto stroje s desetiválcovým spalovacím motorem je mimo jiné fakt, že je chlazen vzduchem na rozdíl například od lokomotiv, kde se spalovací motor chladí vodou,“ vysvětlil předák Drtil.
Oba stroje nelze nasadit vždy a všude. Při provozu zhruba 170 kilometrů kolejí, které Coal Services spravuje jak ve Vršanské uhelné, tak v Severní energetické, probíhá údržba tratí prakticky nepřetržitě. Na některých úsecích se ovšem musí čištění kolejí stále provádět ručně.
Mohlo by vás zajímat:
Zakládací vůz slouží uhelným rýpadlům
Rypadlo převáželi šest dnů
VIDEO: Liebherr – Vzpoura strojů