Novinka ochrání dopravní pásy

vrsanska_uhelna_foto_c_tomas_maly_MG_91057

Ve Vršanské uhelné je v současné době v provozu zhruba 19 kilometrů ocelolanového dopravního pásma. Foto: Tomáš Malý

Zajímavou a na severu Čech zatím ojedinělou novinku využívají gumaři Vršanské uhelné. Ve spolupráci s výrobcem dopravních pásů přišli na způsob, jak je chránit před poškozením.

Gumaři se dohodli s irmou Matador, výrobcem a také dodavatelem dopravních pásů pro Vršanskou uhelnou, že vyzkoušejí bezpečnostní nárazníkový systém ARB (Antitear Resistance Breaker). „V podstatě jde o systém lanek umístěných v šířce jednoho metru napříč do pásma. Ten by měl při vzniku trhliny zamezit dalšímu poškození pásu. Buď předmět, který trhlinu způsobil, zastaví úplně, nebo změní jeho směr a přitom se vypne dopravníková linka. Je to účinná prevence, aby se v situaci, kdy dojde k poškození pásu, minimalizovaly škody,“ vysvětlil Vladimír Pavel, vedoucí servisu dopravního pásma Vršanské uhelné.

Čtěte také:
Hnědé uhlí vystřídají turisté
Z měsíční krajiny do rozkvetlého parku

V letošním roce gumaři nakoupili prvních třicet systémů ARB, které se začaly instalovat do všech nových ocelolanových dopravních pásů. ba stočtyřicetimetrové vzdálenosti. „Nejedná se o úplnou novinku, ve světě se využívají různé typy podobných bezpečnostních systémů. Systém ARB už je odzkoušený, na Slovensku jsme jej instalovali v jedné z cementáren. Na severu Čech je ale Vršanská uhelná prvním uživatelem,“ uvedl Miroslav Jureňa ze společnosti Matador.

Výrobce parametry systému ARB postupně vyladil společně s těžební společností. Do pásových dopravníků se instaluje prakticky stejně jako při běžném spojování pásma a není vidět. Všechny vlastnosti a funkčnost pásu přitom zůstanou zachovány.

Ve Vršanské uhelné je v současné době v provozu zhruba 19 kilometrů ocelolanového dopravního pásma. Své vlastnosti získalo díky tomu, že uvnitř je soustava lanek, která zajišťují jeho odolnost. Například v pásu, který se používá na skrývce, je po celé jeho bezmála dvou metrové šířce celkem 118 lanek, každé o průměru přes osm milimetrů. Lanka jsou navíc chemicky ošetřena, aby k nim lépe přilnula guma, do níž jsou zasazena. „Ocelolanové dopravní pásy jsou až dvojnásobně těžší oproti jiným běžně používaným. Manipulace s nimi je sice náročnější, což ovšem vyvažuje jejich větší odolnost. Problém však nastává při mechanickém poškození. Systém ARB nám pomáhá zabránit těmto škodám,“ doplnil vedpucí.

Mohlo by vás zajímat:
Na výsypce dnes přistávají letadla
Dříve měsíční krajina, dnes poklad přírody
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme