Obvinění aktivisté zaplatili. Škoda ale byla vyšší

Ekologičtí aktivisté navrtali chladicí věž elektrárny. Foto: Severní energetická

Pět aktivistů ekologické organizace Greenpeace, které policie stíhá kvůli poškození elektrárny Chvaletice v roce 2016, zaplatilo 407.780 korun vlastníkovi elektrárny firmě Severní energetická. Podle majitele elektrárny ale byla škoda vyšší.

Tato částka stála na faktuře firmy, která opravovala stovku děr způsobených zavěšením transparentů na chladicí věži. Podle vyšetřovatelů škoda dosáhla více než milionu korun, aktivisté částku zpochybňují.

Podle tiskové mluvčí Severní Energetické Gabriely Sáričkové Benešové se pohled aktivistů na celou věc značně proměnil. „Co bylo na začátku nulovou nebo bezvýznamnou škodou má náhle cenu větší než čtyři sta tisíc korun. Třeba se časem dopracujeme i k úhradě celé, násobně vyšší částky, kterou určil policií jmenovaný soudní znalec,“ řekla Benešová.

Čtěte také:
Greenpeace způsobili milionové škody
Založil Greenpeace, dnes fandí fosilním palivům

Předloni 3. října obsadilo chladicí věž 11 aktivistů Greenpeace, opustili ji 5. října. Někteří na ni vylezli a navrtali do ní díry, později na ni vyvěsili dva transparenty. Ekologická organizace svou akcí protestovala proti uskutečňované modernizaci elektrárny, která prodlouží její provoz do roku 2030. Společnost Severní energetická už v minulosti označila nesouhlas Greenpeace za absurdní, neboť modernizace sníží emise škodlivých látek i prachu.

Kvůli akci ve Chvaleticích policie obvinila pět českých aktivistů z poškození cizí věci a z poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení. Stíhání šesti zahraničních předala do zemí jejich pobytu. „Vyšetřování zatím není uzavřeno, o tom, jak dlouho bude pokračovat, nechceme spekulovat,” řekla ČTK mluvčí krajské policie Markéta Janovská.

Podle Greenpeace může dobrovolným zaplacením škody trestnost celého činu zaniknout ještě před zahájením soudního řízení a případem by se tedy nemusel soud ani zabývat. Případné další peníze by v takovém případě Severní energetická mohla vymáhat v civilním řízení.

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 navždy bohatých
Služební auto obra Koloděje
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme