Po výsypce dnes jezdí vlaky

Štýs-13-4-2016_compressed

 

Dnešní dvojčata Stanislava Štýse ukazují, jak je rekultivované území opět vybavováno dopravní infrastrukturou. Na snímcích z let 1973 a 2011 je vyuhlená část lomu Most a přeložka železniční tratě v úseku Chomutov – Teplice trasovaná po vnitřní výsypce.

Otvírka lomu Most byla uskutečněna na území starého města Mostu, o jehož likvidaci bylo rozhodnuto vládním usnesením v roce 1962. Nadloží je tvořeno jíly a písky, pískovci a sprašemi, které jsou selektivně uloženy na vnější výsypce Střimice.

Čtěte také:
Po Rudém severu se dnes procházejí turisté
V měsíční krajině rostou stromy

Na lomu Most byla vyvinuta kvalitní a mocná uhelná sloj, postup porubních front byla kombinace vějířovitého a paralelního postupu, výsypkové hospodářství bylo zabezpečováno na vnější výsypce Střimice a současně na vnitřní výsypce. Odbyt uhlí byl zabezpečován Úpravnou uhlí v Komořanech. Lom v dobách své největší slávy těžil cca 7,5 milionu tun za rok při skrývce cca 12 milionů metrů krychlových za rok.

Od 1. července 1995 byl započat útlum lomu. V roce 2000 byla těžba uhlí ukončena a následně byla zahájena rekultivace formou vybudování vodní nádrže o výměře 325 hektarů.

Kopec v pozadí se jmenuje Hněvín a je na něm stejnojmenný hrad, který byl zbořen během třicetileté války. Současnou podobu získal během rekonstrukce na přelomu 19. a 20. století. Dnes je Mostečany hojně navštěvována hradní restaurace, hotel a rozhledna.

 

šrýs 13-4-2016 A_compressed

Přeložka železniční tratě v úseku Chomutov – Teplice trasovaná po vnitřní výsypce.

štýs-13-4-2016-B_compressed

Vyuhlené části lomu Most v roce 1973.

Mohlo by vás zajímat:
Na výsypce dnes přistávají letadla
Dříve měsíční krajina, dnes poklad přírody
Z dolu ve Virginii udělali golfové hřiště



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze