Kulová dráha na zakladači

S kontrolou kulové dráhy zakladače pomáhali kromě osádky stroje i báňští záchranáři. Foto: Vršanská uhelná

Kulovou dráhu, v podstatě obří kuličkové ložisko, která otáčí celou horní stavbou velkostroje, kontrolovali v červenci na kolejovém zakladači ZD 1800/Z59 ve Vršanské uhelné.

Kontrolou jsme chtěli zjistit, v jakém stavu se nachází, abychom případně mohli naplánovat rozsáhlejší opravu. Součástí kontroly byly také čistění, mazání a oprava případných nerovností, které vznikly používáním a namáháním kulové dráhy,“ vysvětlil Jaroslav Graman, vedoucí úseku skrývky Vršanské uhelné.

Čtěte také:
Katalog pomůže s rekultivací lomu ČSA
Jak odcházel mamut

Během čtrnáctidenní odstávky velkostroj nahradil zakladač ZD 2100/Z73, který se s ním běžně v zakládání střídá. Samotná kontrola zabrala jen zhruba tři dny, časově náročné bylo takzvané bárkování, tedy zvedání a zaixování zakladače do správné polohy, aby se mohla kulová dráha demontovat. Kontrolu prováděli zaměstnanci společnosti Unex, kterým asistovala osádka velkostroje, ale také báňští záchranáři, kteří pracovali v těžko dostupných místech stroje. Kulová dráha na zakladači Z59 má průměr 10 metrů. Obsahuje přes 200 koulí o průměru 100 milimetrů a váze čtyř kilogramů.

Mohlo by vás zajímat:


Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze