První vejtřaska by měla pětašedesátiny

Mezi velké klady vejtřasky patří celková jednoduchost, nenáročnost na provoz, snadná údržba a vynikající prostupnost terénem. Foto: Severočeské doly

Prototyp středního nákladního auta určeného do těžkého terénu vznikl ve vysočanské Pragovce právě před 65 lety. Praga V3S – vojenský třítunový speciál lidově označovaný vejtřaska výborně sloužil nejen v armádě, ale také v obtížných podmínkách povrchových dolů.

Výjimkou nebyla ani bílinská oblast, kde se tyto v terénu mimořádně zdatné náklaďáky ve velkém uplatňovaly již od počátku 60. let. Ještě dnes zdolává posledních 27 vejtřasek s přehledem cesty necesty Dolů Bílina, uvedly Hornické listy.

Nezdolný vůz se vyráběl téměř čtyřicet let

V únoru 1952, pouhých pět měsíců od zadání úkolu vyvinout pro potřeby armády střední nákladní auto vhodné do těžkého terénu, vyjel z výrobní haly národního podniku Praga první prototyp Praga V3S. Záhy se rozeběhla sériová výroba, která skončila až v roce 1990. Celkem bylo vyrobeno téměř 130 tisíc kusů vejtřasek s nejrůznějšími nástavbami. Nejvíce se využívaly v Československé lidové armádě. Jeřáby, valníky či cisterny se hojně objevovaly i v civilním sektoru.

Čtěte také:
Superpočítač pojmenovali podle šachty
Důl OKD si „zahrál“ v korejském filmu

Pro svoji odolnost, nedostižné schopnosti v těžkém terénu (minimální bořivost zajišťovaly dvě zadní nápravy, brodivost dosahovala až 80 cm, žebřinový rám byl schopen uvést velkou zátěž) a snadnou údržbu našla Praga V3S výborné využití v obtížných podmínkách hnědouhelných povrchových dolů. Zatímco v 70. a 80. letech se na Dolech Bílina používaly stovky vejtřasek, dnes jich tady najdeme už jen 27. Nejčastěji jsou využívány jako pojízdné dílny zámečníků, elektrikářů a vulkanizérů z PRODECA provádějících montáže a údržbu dobývací techniky přímo v dole. Nejstarší z nich má v technickém průkaze rok první registrace 1960.

Marcel Novotný: Na vejtřasku nedám dopustit

Předák zámečníků z PRODECA Marcel Novotný patří ke generaci, která své první zkušenosti za volantem Pragy V3S absolvovala během vojenské služby. „Od roku 1977, kdy jsem nastoupil na šachtu, usedám za volant vejtřasky. Ta současná je už pátý vůz této značky, se kterým jezdím. I když se v porovnání s moderními mercedesy zdá zastaralá, nedám na ni dopustit. Mezi její velké klady patří celková jednoduchost, nenáročnost na provoz, snadná údržba a samozřejmě vynikající prostupnost terénem. Během čtyřiceti let jsem na Dolech Bílina najezdil v každém ročním období desetitisíce kilometrů a nikdy jsem nezůstal někde viset, vždy jsem dojel tam, kam bylo potřeba. Praga V3S je prostě nezmar, kterého ani obtížné podmínky v povrchovém dole nerozhodí. Myslím, že je to pro šachtu ideální auto. Oproti těm dnešním disponuje skutečně spartánskou výbavou. Je to prostě auto pro pořádné chlapy,“ říká s úsměvem Marcel Novotný.

Tak jako většina vejtřasek z vozového parku Revitransu prošla i jeho Praga se skříňovou nástavbou, v níž je umístěna dílna, modernizací. Je vybavena italským motorem VM s vysokotlakým vstřikováním Common Rail s objemem 4 164 cm3 a výkonem 99 kW. Původní pragovky V3S měly řadový šestiválec o objemu 7 412 cm3 s maximálním výkonem 72 kW. Čtyřstupňová bezsynchronní převodovka zůstala. Při řazení nahoru (čtyři stupně pro jízdu vpřed a zpátečka) vyžaduje vždy dvakrát sešlápnout spojku. Při podřazování se navíc musí použít ještě meziplyn. To vše Marcel Novotný suverénně zvládá.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze