Řidič dozeru musí mít představivost

Řidiči dozerů pracují ve dvanáctihodinových ranních směnách. Foto: Czech Coal

Bez řidiče dozeru se povrchová šachta neobejde. Někdo si možná myslí, že není nic snazšího než řídit buldozer, ale zkuste se na šachtě zeptat, jak moc si tu váží šikovných buldozeristů.

Jiří Babák patří mezi téměř šest desítek řidičů dozerů, kteří pracují ve společnosti Czech Coal Power. Tuto profesi dělá prakticky celý život. Pro šachtu se vyučil a nastoupil do dílny oprav buldozerů na závodě Jan Šverma. Od roku 1981 pracoval v lomu Ležáky, nějaký čas i jako střídač na Hrabáku a v současné době se pohybuje hlavně v lomu ČSA.

Čtěte také:
Katalog pomůže s rekultivací lomu ČSA
Jak odcházel mamut

Na buldozeru jezdím od roku 1981, začínal jsem na dieselektrických strojích a postupně vyzkoušel celou řadu dalších dozerů od výrobců ze všech koutů světa. Práce je sice stále stejná jako před lety, ale změnilo se vybavení stroje, je mnohem pohodlnější. Kabiny mají klimatizaci a ovládání je, dalo by se říct, jednodušší,“ ohlédl se za uplynulými lety Jiří Babák a poznamenal, že v minulosti se na buldozerech dala celá řada věcí opravit vlastními silami, dnes už se musí moderněji vybavené stroje posílat do autorizovaného servisu. Z obsluhy stroje se tak stává „pouhý řidič“.

Buldozery ovládá všechny

A jak vypadá běžný den řidiče dozeru? „Ráno přijde rozpis, kde budeme během dne pracovat a pak nás rozvezou na jednotlivé úseky. Tam už jsou připravené stroje a na místě si s revírníky domlouváme, co a jak budeme přesně dělat. Dopředu víme, že většinu času budeme hrnout,“ dodává s úsměvem Babák. Když řidiči dozerů pomáhají u velkostrojů, nejčastěji upravují pláň, přihrnují materiál v místech, kam velkostroje nedosáhnou, začišťují uhlí. U zakladačů naopak hromadí materiál, aby byly výsypky stabilní. „V lomu ČSA pomáháme například při likvidaci starých jímek po hlavní čerpací stanici. Z jejich dna je potřeba vyhrnout nečistoty, aby sem mohl sypat zakladač,“ doplnil řidič. Nemá přidělený stroj, na kterém by pracoval den co den, obvykle ale řídí největší dozer v lomu ČSA Komatsu 375. „Zvládnu samozřejmě i menší stroje, záleží hodně na tom, co si objednají jednotlivé úseky za práci,“ doplnil Babák.

Přesnost není hlavní

Zdálo by se, že řidič dozeru na šachtě dělá vlastně totéž, co řidič podobného nebo stejného stroje kdekoli jinde. Zadání se ale přece jen trochu liší. Nejsou až takové nároky na přesnost, za to se buldozeristovi hodí představivost. „Svého času jsme pracovali i na externích zakázkách, což byla velká škola. Postupovali jsme podle projektu, takže musíte být zcela přesný. Na šachtě se na přesnost tolik koukat nemusí,“ poznamenal řidič dozeru. Ovšem vytvořit rovnou pláň to rovněž vyžaduje dovednosti a zkušenosti. A někdy je i ta přesnost důležitá, když se například upravuje trasa pro kráčení velkostrojů, která musí mít přesný sklon. „Při těchto úkonech spoléhám na svou představivost. Umět si představit, co má být výsledkem, hodně pomůže a samozřejmě i to, že děláte tu práci dlouho a víte, co se od vás čeká,“ doplnil Jiří Babák.

Z kabiny se nehne

Jako většina profesí v povrchovém lomu musí i řidič dozeru pracovat za každého počasí a někdy jsou podmínky na šachtě skutečně náročné. Podstatnou část své dvanáctihodinové pracovní doby tráví výhradně v kabině svého stroje, odkud nejde jen tak odběhnout a udělat si pauzu.

Co musí umět řidič dozeru
Kvalifikační předpoklady pro tuto profesi žádné nejsou. Na rozdíl od řidiče pozemních strojů nemusí vlastnit ani řidičský průkaz. Výhodou je výuční list v některém z technických oborů. Každý správný řidič dozeru by měl mít vztah ke svému stroji a cit pro práci s ním. V tomto oboru prý ale neplatí, že chybami se člověk učí, ačkoli se najdou i výjimky. Velmi důležitá je prostorová představivost, aby si řidič dokázal představit výsledek. Řidiči dozerů pracují ve dvanáctihodinových ranních směnách.

Mohlo by vás zajímat:
Sázka na jádro? Noční můra české energetiky!
Vyhraje bitvu jádra s uhlím nakonec plyn?

Bývalá šachta vyrábí elektřinu z vody



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze