Škoda JS vyrobí části reaktoru pro britskou elektrárnu

Hinkley Point je britská jaderná elektrárna nacházející se v Somersetu na pobřeží Bristolského zálivu. Foto: wikipedia Richard Baker

Škoda JS, dříve Jaderné strojírenství, vyrobí a dodá klíčové zařízení pro britskou jadernou elektrárnu. Jde o dvě sady vnitřních částí tlakové nádoby jaderného reaktoru EPR 1600 megawattů pro budovanou elektrárnu Hinkley Point C v hrabství Somerset. Plzeňské strojírny se staly subdodavatelem francouzského koncernu Framatome. Hodnotu kontraktu firma nesdělila, půjde o stovky milionů korun.

Součástí dodávky jsou zejména koš aktivní zóny, těžký reflektor a horní vnitřní části, což je obdoba horního bloku na reaktoru VVER 1000 (typ užívaný v bývalém východním bloku),” uvedl mluvčí Škody JS Jan Stolár.

Čtěte také:
Brexit poškodí britskou energetiku
Cena Hinkley Point roste do nebes

Kontrakt navazuje na obdobné dodávky Škody JS pro francouzské partnery v případě jaderných elektráren ve Finsku a Číně. Na finské Olkiluoto 3 dodala v roce 2010 koš aktivní zóny, těžký reflektor a horní vnitřní části, stejné díly pak pro čínskou elektrárnu Tchaj-šan 1 v roce 2012. V obou případech už je zařízení součástí reaktorů, provozovatel jaderné elektrárny Olkiluoto 3, společnost TVO, letos v květnu oznámil, že úspěšně dokončil horké provozní testy nového reaktoru typu EPR.

Po květnovém zavezení paliva do aktivní zóny reaktoru bloku Tchaj-šan 1 byla zahájena fáze fyzikálního spouštění reaktoru. Komerční provoz by tak mohla čínská elektrárna zahájit už koncem letošního roku,” uvedl dále mluvčí.

Škoda JS s 1100 zaměstnanci zvýšila loni meziročně zisk před zdaněním na více než dvojnásobek na 374 milionů Kč. Podnik utržil 4,7 miliardy korun, meziročně o pět procent více. Vývoz do 12 zemí, zejména na Slovensko, do Maďarska a na Ukrajinu, tvořil už 68 procent. “S francouzskými partnery dlouhodobě spolupracujeme a jsme hrdí na to, že jsme své postavení v jejich dodavatelském řetězci znovu obhájili. Naší hlavní konkurenční výhodou je vysoká kvalita, zkušenost, inovativnost a kvalifikace lidí,” řekl předseda představenstva Škody JS Vladimír Poklop. Podle něj je podnik připraven nasadit kapacity, znalosti a dovednosti získané v zahraničních projektech i při výstavbě nových jaderných zdrojů v ČR.

Koš aktivní zóny váží zhruba 80 tun. Jde o svařovanou a opracovanou konstrukci z nerezové oceli pro usměrnění chladiva do aktivní zóny. Těžký reflektor z nerezové oceli váží asi 100 tun. Je složený z opracovaných kroužků s chladicími otvory a slouží k odrážení neutronů. Horní vnitřní části váží 80 tun. Tvoří je svařovaná konstrukce, která vede vložené tyče pohonů pro řízení výkonu reaktoru.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu
Běloruský gigant Belaz 75710