Souboj s časem a tunami železa

Souboj okd1_compressed

Foto: OKD

Devět dnů tvrdé práce non-stop bylo třeba na plánovanou výměna obřích dopravních nádob ve skipu jámy Mír 4 v lokalitě Darkov, kterou provozuje společnost OKD. Vše se, i díky detailnímu plánu, stihlo v termínu a těžba se mohla rozjet opět naplno.

Těžba v lokalitách ČSA a Darkov Důlního závodu 1 se 4. července na devět dnů zastavila. Tím pro pětačtyřicetičlenný tým pracovníků z úseku svislé dopravy pod taktovkou vedoucího provozu dopravy Petra Šotkovského odstartoval boj s časem. Na jižním oddělení skipu jámy Mír 4 bylo třeba do neděle 12. července vyměnit dvě obří dopravní nádoby dopravující na povrch denně tisíce tun rubaniny, které po pěti letech provozu dosloužily.

Čtěte také:
Jak předpovědět důlní neštěstí?
Patami k výbuchu a zavřete oči

S touto prací máme nejčerstvější zkušenosti z loňského roku, kdy jsme v létě měnili dvě nádoby na severním oddělení. Jsou zcela totožné. Každá z nich je vysoká 22,5 metru, váží 32 tun a vejde se do ní 35 kubíků rubaniny,“ říká Šotkovský, jehož tým vše zvládl v termínu a požadované kvalitě jak loni, tak i letos. „Vše míváme naplánováno a zorganizováno po hodině a velmi podrobně. Teoreticky by se tedy nemělo nic nepříjemného stát. Neznamená to však, že se tak občas neděje. Naštěstí jsme tentokrát zaznamenali jen běžné problémy, které jsme dokázali řešit za pochodu díky mimořádnému pracovnímu nasazení, technickému umu a řemeslné dovednosti všech zúčastněných,“ zdůrazňuje vedoucí provozu dopravy.

Nebyli to pouze zaměstnanci úseku svislé dopravy, údržbáři těžního zařízení, údržbáři jámy a ostatní zaměstnanci strojního skipu jámy Mír 4, kteří stáli za úspěchem celé akce. Doplnili je pracovníci vybraných profesí z jiných jam. „Všem zúčastněným, včetně kolektivu obsluhy a údržby těžních strojů, patří velké poděkování za zvládnutí této velice náročné akce v určeném termínu,“ říká Šotkovský.

Už v neděli 12. června v noci se na skipu roztočila kola – začaly zkušební jízdy na jižním oddělení. Dotahovaly se úvazky, ladila elektrika, kontroloval se každý detail. Současně byla zahájena těžba severním oddělením z 10. patra. Ráno už z téměř devítisetmetrové hloubky nové dopravní nádoby ve zkušebním provozu vytahovaly první tuny rubaniny, která se v zásobnících nahromadila z předchozích dnů díky nepřerušené práci razičů. V pondělí odpoledne 13. července se po ranní směně rozjely devět dnů odstavené poruby a skip na Darkově najel na plný výkon – přesně jak se předpokládalo.

Mohlo by vás zajímat:
Pustí vláda horníky do penze dřív?
Kdo v Česku pálí hnědé uhlí?