Nejen lidé, ale také stroje se dožívají jubileí. Šedesátileté dosáhl na začátku dubna zakladač ZD1800/2 – Z59 v lokalitě Jan Šverma, kde těží Vršanská uhelná.
Z publikace Historie dolu Jan Šverma v datech, kterou zpracoval dlouholetý kronikář této lokality Václav Kostelej, se dozvídáme: „Druhého dubna 1958 z montážního místa u hradla Š-3 vyjel do provozu nový zakladač ZD-1800/2 – Z59. Zahájil těžbu na 2. výsypkové etáži. Pod tímto zakladačem byly provozovány pluhové výsypky.“ Ze stejného zdroje také víme, že už o čtrnáct dní dříve se v závodním klubu v Holešicích konal slavnostní večer u příležitosti dokončení montáže nového zakladače. Nikdo tehdy nemohl tušit, že se z něj stane nejstarší velkostroj ve skupině a jako takový má na svém kontě rekordní množství založených hmot. Žádnému z velkostrojů se dosud nepodařilo založit více než 234 milionu kubíků. Úctyhodný výkon to není jen pro zakladač, ale i ve srovnání s ostatními těžebními velkostroji. Pouze skrývkové rypadlo KU800/K84 v lomu Vršany zvládlo odtěžit víc zeminy, do konce roku 2017 to bylo více než 237 milionu kubíků.
Čtěte také:
CAT a Trimble spojí síly
Caterpillar snížil odhad tržeb a zisků
Šedesátiletý zakladač ale nejspíš o svůj dosavadní rekord přijde, neboť zakladač ZP6600/Z86 v lokalitě Vršany má našlápnuto jej překonat. V začátcích provozu letošního jubilanta se někteří aktivní úderníci rozhodli, že se bude sypat ze šestnáctivozových železničních souprav, namísto z obvyklých s deseti vozy, na něž bylo nastaveno i sdělovací a zabezpečovací zařízení na kolejích. Po velmi krátké době se od nepovedeného nápadu upustilo. Přesto se na rekordy v „sypání“ nezapomnělo a v říjnu 1963 si stroj na své konto připsal rekordních 1, 44 milionu kubíků za měsíc. Od té doby už toto množství nepřekonal.
První celkovou generální opravu zakladač Z59 podstoupil až po 25 letech provozu, v listopadu 1983. Částečným generálkám se nevyhnul v letech 1995 a 2006. V prvních letech nového tisíciletí se jeho vytížení v provozu snižovalo a mluvilo se dokonce o tom, že po roce 2002 bude odstaven do likvidace a následně sešrotován. K likvidaci nedošlo, naopak se pravidelně střídal a střídá s druhým kolejovým zakladačem v lokalitě Jan Šverma. Výsypku vytvářejí z hmot, které k nim přivážejí vlakové soupravy po pohyblivých kolejích. Do výsypky lomu Jan Šverma neukládají pouze zeminu, ale také granulát z elektrárny v Počeradech případně z litvínovské chemičky.
PARAMETRY ZAKLADAČE Z59
- hmotnost 1 300 tun
- výška 28 metrů
- max. dosah 70 metrů
- hodinový výkon 6 600 m3/h
- pohybuje se rychlostí 15 m/min
- vyroben byl v roce 1958 ve VŽKG
- obsluhu tvoří 3 lidé
Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se baví bagry po práci
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
Služební auto obra Koloděje