Stěrače potřebují i pásové dopravníky

Stěrače_compressed_czech_coal

Stěrače pro pásové přepravníky jsou gumové nebo kovové. Foto: Czech Coal

Bez stěračů se stejně jako auta neobejdou ani na pásových dopravnících. Ačkoli vypadají úplně jinak, jejich funkce je podobná – odstraňují nečistoty.

Stěrače zbavují dopravní pásy všeho, co by mohlo způsobit nalepování materiálu a následně komplikovat jak samotný provoz, tak jejich údržbu,“ vysvětlil Stanislav Fára, vedoucí úseku uhlí ve společnosti Vršanská uhelná. Stěrače je proto možné najít nejen na každé dopravníkové lince, ale také na těch nejexponovanějších místech, kudy prochází vytěžený materiál.

Čtěte také:
Hradlaři staví bezpečné cesty pro vlaky
Historie těžby uhlí v severočeské pánvi sahá do 15. století

Jejich přesný počet závisí mimo jiné na délce linky a také na tom, jaký druh materiálu je po dopravnících přepravován. „Používáme dva druhy. Běžně jsou vyrobené z gumy, u výsypových bubnů, kde je na pásy větší tlak, se používají kovové,“ doplnil Vladimír Houška, strojní mechanik úseku uhlí. Obvykle jsou na spodní stranu dopravníků instalovány napevno, pouze při opravách se případně utahují, aby stále plnily svou funkci. A právě na dvou exponovaných místech na linkách 142 a 152 na lokalitě Vršany se na konci června nové stěrače instalovaly.

Jejich montáž prováděla specializovaná společnost ME Systems. „Osazovaly se stěrače firmy Martyn, které jsou odolnější, účinnější a je možné nastavovat jejich sílu v poměru k pásu,“ připomněl mechanik.

Mohlo by vás zajímat:
Uhlí končí, Most se vylidňuje
V Kodani vzniká unikátní spalovna se sjezdovkou
Pouštní energetická iluze se rozplynula



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze