Stroje, které na šachtě už nenajdete

Poslední těžební směna velkostroje K1000/K23 nastala 30. září 1987. Foto: Vršanská uhelná

Velkostroje typu K 1000 už v povrchových lomech nenajdete. V lomu Jan Šverma, kde dnes těží Vršanská uhelná, se přestal K 1000/K23 využívat před třiceti lety.

Přitom se jednalo o první kolesové rypadlo s výsuvem, které v tehdejším Československu vyráběla Škoda Plzeň. Patřilo do skupiny středních rypadel. Používalo se při těžbě nadloží i uhlí menší pevnosti ve spojení s vlakovou dopravou o rozchodu 1435 mm s LH vozy o obsahu 40 kubíků a Ta vozy pro dopravu uhlí o objemu 88 m3.

Čtěte také:
Nové Komatsu: Pohroma pro řidiče dumperů
Severočeské doly koupí nové rypadlo za miliardy

V lomu Jan Šverma se objevil v lednu 1973, kde nahradil korečkové rypadlo D800/R3, které bylo předáno na lom Československá armáda. Těžbu rypadlo zvládalo bez problémů, k větším technickým „mimořádnostem“ došlo až v září 1981, kdy se stroj zabořil v prostoru bývalého rybníka. Ani tato nehoda nebyla pro stroj fatální, zdárné vyprošťování trvalo jen 36 hodin.

V první polovině roku 1986 „třiadvacítka“ odtěžovala základy po domech ze zaniklé obce Holešice. Krátce po dokončení prací, konkrétně 16. července 1986, se rypadlo dostalo do potíží. V půl jedné odpoledne řidič velkostroje nahrábl na první lávce nevybuchlou leteckou pumu. Původně si myslel, že jde o zapažený vrt, který mu při postupu stroje zapomněli nahlásit. Pak ale zjistil, že domnělý vrt má zelenou barvu a anglické nápisy. Rypadlo ihned dopravil do bezpečné vzdálenosti a na skrývku se dostavil pyrotechnik. Letecká bomba o hmotnosti 400 liber byla naložena na nákladní automobil s pískem a odvezena do staré pískovny, kde ji pyrotechnik zneškodnil.

Poslední těžební směna velkostroje K1000/K23 nastala 30. září 1987. Těsně před desátou dopolední „třiadvacítka“ nahrabala poslední vlak a zahájila transport do předpolí skrývky poblíž zachované bývalé holešické školy. Na připraveném demontážním místě rypadlo stálo několik týdnů, než k němu byla naposledy postavena kolej pro drážní vozy, aby odvezly železný šrot.

Z dobových kronik víme, že 6. října 1987 byl pro osádky z kolesového rypadla K1000/K23 a zakladače Z1250/Z51 uspořádán společenský večer v mostecké restauraci Luna u příležitosti definitivního ukončení těžby.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech