Světové emise rostou, OZE navzdory

Teplota na zemi bude v roce 2100 vyšší o 2,6 stupně, přestože Pařížská klimatická dohoda předpokládá pouze stupně dva. Foto: pixabay.com

Norská studie konstatuje, že planeta bude v roce 2100 teplejší o pětinu oproti tomu, s čím počítá Pařížská klimatická dohoda. Navzdory tomu, OZE a jádro mají do roku 2050 saturovat polovinu spotřeby na planetě.

Rozvoj obnovitelných zdrojů, elektromobilita ani nové jaderné zdroje v Asii, nic z toho nepomůže tomu, aby se Země dále neohřívala. Alespoň podle studie norské společnosti DNV GL, o které informoval server denik.cz.

Čtěte také:
Experimenty v energetice příliš nefungují
Česko stojí na energetické křižovatce

Uvedená studie je přitom optimistická v tom, že podle ní podíl uhlí v energetickém mixu začne celosvětově klesat již v roce 2035. A do roku 2050 má polovina elektřiny pocházet z OZE a z jaderných elektráren. Ovšem dosavadní globální výsledky zatím nepřinášejí žádný pokrok, ba naopak. Celosvětové emise CO2 ve světě se v letech 2014 až 2016 jen držely na stejné úrovni a v roce 2017 pak vzrostly o 1,4 procenta a letos dále rostou, uvedl server. A to přes všechna omezení, jež zatím Evropa přijala.

Jedním důvodem tohoto vývoje je setrvalý růst spotřeby uhlí v Číně, Indii a v jihovýchodní Asii, který je zcela prokazatelný. Dalším důvodem bude obecně nešetrný přístup k životnímu prostředí v zemích třetího světa. A pak také to, že cíle stanovované v oblasti ekologie jsou často nerealistické.

„Z pohledu obnovitelných zdrojů je vlastně dobře, když se stanovují nereálné cíle, protože to pohání výzkum a rozvoj technologií, takže to má i pozitivní efekt. Jako třeba pokles ceny fotovoltaických panelů,“ konstatuje v té souvislosti proděkan elektrotechnické fakulty ČVUT Oldřich Starý. „Bez legislativního tlaku by k žádné ekologizaci nedošlo, to je jasné. Ale zároveň také platí, že nerealistické cíle se nedají splnit,“ dodává proděkan.

Mohlo by vás zajímat: 
VIDEO: Znáte toto unikátní hornické muzeum?
Nové Komatsu: Pohroma pro řidiče dumperů 
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech