Technika na baterky má začít pomáhat v hlubině

scopco2_compressed

Scooptram ST7 Battery je první elektrickou vlaštovkou mezi těžkými stroji. Foto: atlascopco.com.au

Řekne-li se, že je něco na baterky, obvykle nejde o pozitivní názor. Přitom právě stroje na baterie mají pomoci k tomu, aby hlubinná těžba byla čistější a bezpečnější.

Výrobce dopravních strojů Atlas Copco totiž právě přichází s prvním ze svých strojů na baterie, určeným pro hlubinnou těžbu.  Scooptram ST7 Battery má splňovat i ta nejpřísnější kritéria jak v oblasti životního prostředí, tak bezpečnosti.

Čtěte také:
NOEN staví unikátní rýpadlo pro Bulhary
Severočeské doly koupí nové rypadlo za miliardy

Až doposud platilo, že stroje, využívané pro těžbu v hlubinných dolech, byly poháněné dieselovými motory. Ty ale produkují emise a těžební firmy musí investovat spoustu peněz do větracích systémů.  Další zařízení jsou poháněná elektřinou, ale tu je zase ke strojům zapotřebí nějak přivést a ty pak mohou mít omezený operační prostor.

scopco1_compressed

Foto: atlascopco.com.au

Scooptram ST7 Battery všechny tyto problémy řeší. Dokonce i několik nakladačů najednou se dá ovládat na dálku z bezpečí operačního střediska. „Nakladače a nákladní vozy spotřebují  80 procent nafty pod zemí. Přitom právě nakladače pracují nejčastěji v koncových částech dolů, kde je odvětrávání nejsložitější. Proto, abychom pomohli společnostem zlepšit pracovní prostředí a snížit náklady na odvětrávání, přišli jsme s nakladačem na baterie, který je prvním produktem svého druhu,“  říká Lars Senf, viceprezident pro marketing  divize hlubinného dobývání společnosti Atlas Copco.

Práce na vývoji stroje ale mohly být zahájeny až poté, co došlo k pokroku ve vývoji baterií, které se dají využít i pro velmi těžkou techniku. Scooptram ST7 Battery má být jen první vlaštovkou mezi těžkými stroji, které pomáhají při hlubinném dobývání. Do budoucna se předpokládá, že se jejich škála rozšíří třeba i na nákladní automobily nebo vrtací soupravy.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech



1 komentář

Vstup do diskuze
  1. MP

    Koncept akumulátorové bezkolejové mechanizace je výrazně starší, první uhelné „Shuttle Cars“ firmy JOY z roku 1938 byly akumulátorové.
    JOY Shuttle Car 32D, přepravní kapacita 2700kg, akumulátor: 1821 kg
    JOY Shuttle Car 42D, přepravní kapacita 4500kg, akumulátor: 1915 kg
    Zavedení nových dobývacích strojů Continuous Miner a růst přepravní kapacity vedl k řešení napájení kabelem a opuštění akumulátorových systémů. Moderní akumulátorové uhelné přepravníky vyráběla koncem 90. let firma Long-Airdox později opět i Joy a Caterpillar. Jedná se hlavně o uhelné stroje typu „Scoop“ které slouží jako nakladače, přepravníky uhlí, přepravníky materiálu i přibírkové stroje. Dále jsou akumulátory poháněny přepravníky uhlí typu „Teletram“ („Hauler“) a přepravníky sekcí a materiálu.

    Inovací na rudách je od roku 2012 provozovaný akumulátorový koncept kanadské firmy RDH a americké Artisan Vehicle Systems spočívající s v akumulátorovém LHD „RDH Muckmaster 300EB Evolution“ s přepravní nosností 3-5,5 tuny a přepravníku „RDH Haulmaster 800-20EB Evolution“ s přepravní nosností 20,8 tuny. Záhy po RHD následovalo akumulátorové LHD General Eletric Fairchild s nosností 5 tun, GE zde používá vlastní technologie Invertex a Durathon. Již zmíněná firma Artisan Vehicle Systems dodává akumulátorové trakční systémy do různých strojů, mimo jiné i pro LHD Atlas Copco Scooptram ST7 Battery.

    Důvod zavádění akumulátorových či trolejových systémů na amerických a kanadských dolech je přitvrzení legistlativy týkající se emisí pevných mikročástic z dieselových motorů a z toho vyplývající nároky na výkonější větrání. Náklady na větrání mohou být díky nové legislativě tak vysoké, že se při investiční obnově vozového parku či rozšiřování dolu vyplácejí akumulátorové systémy.

    Mimochodem, největší přepravní nosnost z bezkolejových důlních strojů vůbec má akumulátorový přepravník sekcí mechanizované posuvné výztuže Caterpillar CAT SH680 s přepravní nosností 80 tun. Tento přepravník dosahuje celkové hmotnosti 90 tun, akumulátor má hmotnost 34 tun, tedy asi jako tank T72. Plně naložený přepravník velkou sekcí (sekcemi) má pak hmotnost 170 tun.


Přidej vlastní názor