Uhelná kolona veze Mongolsku naději

 

Možná nejdelší dopravní zácpa na světě vznikla uprostřed širé stepi v jedné z nejméně osídlených zemí. Tvoří ji mongolské kamiony plně naložené uhlím pro čínský trh. Zatímco obvykle dopravní kolaps znamená značnou ztrátu času i peněz, zde je nadějí na ukončení vleklé hospodářské krize.

Řetěz kamionů vznikal dlouhé měsíce. Jeho růst nastartovaly výpadky v čínské produkci a urychlilo sucho v Zemi Draka i vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. V létě se také v Ulánbátaru chopila moci nová vláda, která v uhlí vidí hlavní prostředek na cestě z ekonomické recese.

Čtěte také:
Spousty větrníků, málo elektřiny
Z čínských uhelných elektráren budou jaderné

Mongolské vládě se nyní podařilo navýšit na rok 2017 průměrnou cenu exportovaného uhlí z 32 dolarů (v přepočtu asi 830 korun) na 60 dolarů (1 550 korun) za tunu. Hlavními odběrateli jsou velké čínské ocelárny a hliníkárny.

Letos v srpnu chudá třímilionová středoasijská země v důsledku krize ztratila dvě příčky v ratingu společnosti Standard & Poor’s, což ji donutilo jednat s Mezinárodním měnovým fondem o záchranném programu. Díky prodeji rozsáhlých a dosud málo využívaných zásob nerostného bohatství, zejména uhlí, se bez něj možná obejde. Kromě ceny totiž roste i objem exportu na odhadovaných 48,6 milionů tun ročně.

Podle Nicka Cousyna, ředitele mongolské burzy BDSec, se země může díky uhlí postavit znovu na nohy i bez zahraniční pomoci. „Pro rok 2017 očekáváme nárůst příjmů z prodeje uhlí o více než 3 miliardy dolarů. Objem celé mongolské ekonomiky je přitom jen 12 miliard dolarů. Tento skok HDP o 25 % by mohl hospodářství vrátit do konjuktury, kterou jsme tu měli minulé desetiletí,“ zhodnotil Cousyn nadějné vyhlídky v rozhovoru pro server Frontera News.

Mohlo by vás zajímat: