Doba čtení:1 m, 49 s
Nová technologie využívá rakouský systém Innofreight, který nahradil předchozí hydraulický výklopník od polské firmy Famak. Foto: Czech Coal

Nový systém vykládání uhlí testují do konce dubna v elektrárně Chvaletice. Posun a vykládku vozů bude poprvé v České republice řídit speciální robot.

Nový systém vysypává jednotlivé kontejnery naložené uhlím a jejich posun řídí robot, který dálkově řídí operátor. Robot je vlastně elektrická lokomotiva s dvěma motory na každé nápravě. Energii mu dodává z rozvodny kabel, který si robot pokládá vedle sebe, když jede zpět, tak si jej zase navíjí. Když dorazí na vlečku elektrárny vlak s kontejnery naplněnými uhlím, obsluha s vysílačkou v ruce diriguje speciálního robota, který doveze kontejnery na místo vykládky. Obsluha se přesune do kabiny vykládacího zařízení, odkud dále řídí vykládku. Kontejner naberou vidle, automaticky se otočí a vysype do vykládacího místa a následně je vrácen zpět na železniční vůz. Robot pak soupravu automaticky posune a celý proces se opakuje.

Čtěte také:
Chvaletice symbolizoval mangan, dnes elektrárna
Chvaletická kotelna splní emisní limity

Jednotlivé vozy obsluha nemusí rozpojovat. Na každý vůz se vejdou čtyři kontejnery. Jeden železniční vůz přepraví až 137 tun paliva. Díky tomu je možné uceleným vlakem přepravit více uhlí. Až dosud do Chvaletic mířily vlaky se třiceti vozy. Nyní jich bude jen čtrnáct a dovezou asi 1 900 tun uhlí, tedy zhruba o 400 tun více než dosud. Rozmrazovací tunel není nutný, neboť pokud uhlí zamrzne natolik, že se náklad nevyloží působením pouhé gravitace, vidlice vykládkového stroje mohou s kontejnerem zatřást.

Změnu vykládání uhlí provádí státní železniční dopravce ČD Cargo, který v roce 2014 vyhrál v soutěži o zakázku na dovoz uhlí ze severních Čech do Chvaletic. Nová technologie využívá rakouský systém Innofreight, který nahradil předchozí hydraulický výklopník od polské firmy Famak. U této vykládky musela obsluha jednotlivé vozy rozpojit, po jednom byly pomocí lanových posunů přivezeny do rotačního výklopníku, kde hydraulika vůz přidržela na koleji a pak se celý otočil o 175 stupňů. Tento výklopník bude zakonzervován a zůstane jako záloha.

Mohlo by vás zajímat:
Těžaři si brousí zuby na vesmírný poklad
Těžba na asteroidech? Již brzy z říše sci-fi do reality
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme