Uhlí vystřídala auta

štýs 21-7
V dnešním pokračování seriálu Dvojčata Stanislava Štýse je zachycena lokalita bývalé vnější výsypky lomu Vrbenský – úsek Matylda, na jejímž místě dnes stojí mostecký Autodrom, který byl prvním zařízením toho druhu v České republice. Jeho rekultivace byla zahájena v roce 1978 terénními úpravami v části dnešní závodní dráhy.

Projektanti v čele s Josefem Paurem vytvořili návrh unikátní trati, aniž měli možnost podrobněji si prostudovat některý ze zahraničních okruhů. Po čtyřech letech přípravných prací se na ploše o rozloze 140 hektarů začalo s výstavbou.

První zkušební závod se na novém okruhu jel 26. června 1983. Slavnostní zahájení provozu autodromu se uskutečnilo o dva měsíce později. Tehdy se tu představily vozy populární Interserie. Zajímavostí je i fakt, že v květnu následujícího roku se na mosteckém závodním okruhu dojížděla jedna z etap Závodu míru.

Podívejte se na webové stránky autodromu

V září 1992 se zde uskutečnily první mezinárodní závody tahačů, které se zde jako jeden z vrcholů sezony jezdí dodnes. Speciální závodní okruh v délce více než čtyři tisíce metrů s 12 pravými a devíti levými zatáčkami se stal jedním z unikátních rekultivačních projektů výsypky lomu Vrbenský. Zbytková jáma samotného povrchového lomu byla zatopena a dnes je využívána k příměstské rekreaci jako jezero Matylda.

Autodrom Most, který je jedním z ukázkových rekultivačních projektů na Mostecku, loni navštívilo více než 170 tisíc lidí. Letos se chce společnost, která areál provozuje, pokusit přilákat dvojnásobek. Mostecký autodrom chce být nejen místem, kam si řidiči jezdí „umazávat“ trestné body, ale i místem společenského vyžití pro obyvatele regionu. „Jsme jedním z míst, kam míří fanoušci a příznivci motoristického sportu nejen z celé republiky i například z Německa. A jejich reakce jak na autodrom, tak na město Most jsou velmi příznivé,“ uvedl ředitel generální ředitel autodromu Jiří Volovecký.

Autab

Autaa