Uhlí z OKD začalo odvážet více přepravců

Obchodní ředitel OKD Petr Hanzlík. Foto: OKD

Přeprava uhelných produktů k odběratelům způsobila v loňském roce spoustu vrásek na čelech obchodníkům společnosti OKD. Jak se situace vyřešila, přiblížil v rozhovoru pro Měsíčník Horník obchodní ředitel Petr Hanzlík. Rozhovor přinášíme v plném znění.

V čem byly potíže s dopravou uhlí a co je zapříčinilo?

Již na jaře loňského roku bylo patrné, že na středoevropském železničním trhu přichází nová strukturální změna vyvolaná menším objemem lokální produkce uhlí. A z ní vyplývající větší potřeby po dovozu uhlí ze zahraničí. Tato změna se naplno projevovala v letních měsících a konkrétně OKD ji pociťovala v podobě nedostatku železničních vozů pro nakládku a expedici našeho uhlí.

Čtěte také:
Jakou stopu nechá Nováková v energetice?
Schillerová couvá z platné dohody, svazy se bouří

Jakým způsobem na to společnost OKD zareagovala?

Od prvopočátku jsme zejména jednali s naším exkluzivním dopravcem – společností AWT – o navyšování přepravních kapacit a částečně se nám i tato iniciativa dařila. Přesvědčili jsme se však také o naší slabině v podobě závislosti pouze na jednom přepravci. Z toho důvodu jsme se rozhodli, že od začátku tohoto roku bude přepravu našeho uhlí zajišťovat více dopravců. A právě to je zásadní opatření pro zajištění plynulosti expedice uhlí k našim zákazníkům. Kromě již zmiňované AWT vozí uhlí z OKD k odběratelům také společnosti ČD Cargo a Vítkovická doprava.

Projevily se nějaké konkrétní dopady těchto opatření?

Expedice uhlí běží od počátku letošního roku hladce a bez větších obtíží. To však nepřičítám jen uskutečňovaným opatřením, ale i nižšímu objemu výroby v OKD. Ta pravá zkouška našich opatření přijde teprve v druhé polovině tohoto roku, kdy předpokládáme výrazně vyšší objemy expedovaného uhlí.

A co očekáváte na obchodním poli od letošního roku?

Pro společnost OKD je nejdůležitější překonávání následků prosincové mimořádné události z ČSM, která zásadním způsobem ovlivňuje naše těžební, výrobní, prodejní i finanční plány. Pokud chceme pomýšlet na perspektivní budoucnost, musíme letos rovněž uskutečnit řadu dalších opatření, která takovou budoucnost umožní. Za tímto účelem byl vytvořen i projekt Optimalizace OKD, který si klade nemalý cíl, a sice zachování jednotkové úrovně nákladů. Tento projekt má řadu optimalizačních témat i jejich řešitelských týmů, jejichž výstupy určitě neujdou pozornosti zaměstnanců společnosti. A hlavním obchodním úkolem je dosažení minimálně takových tržeb, které dokážou pokrýt všechny naše náklady. Splnění tohoto cíle je pro nás při meziročním poklesu objemu těžby velkou výzvou.

Mohlo by vás zajímat:
Caterpillar vymýšlí bagry budoucnosti
Běloruský gigant BelAZ 75710
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje