Ujel nám lithiový vlak?

Lithium je základní surovinou pro výrobu velkokapacitních baterií pro ukládání energie. Foto: wikipedia.org

Česku kvůli vládním tahanicím o těžbu lithia ujíždí vlak v oblasti výroby baterií. Náskok nyní získávají okolní státy, například Rakousko, Finsko, Skandinávie či Srbsko.

Ještě před dvěma lety mělo Ministerstvo průmyslu a obchodu vizi, že v severních Čechách vznikne vyspělé průmyslové odvětví – výroba velkokapacitních baterií pro ukládání energie. Jeho základem měla být těžba lithia v Krušných horách. Ministerstvo si rovněž nechalo zpracovat studii na dostupnost dalších dvou komodit, které jsou kromě lithia na výrobu Li-Ion baterií potřeba – grafitu a kobaltu, napsal server idnes.cz.

Čtěte také:
Svět spěchá s těžbou lithia
Dubí podporuje těžbu lithia

Jenže vize o české baterkářské velmoci se zadrhla. V roce 2017 vláda přišla s usnesením, které odřezává soukromé investory od průzkumu a navazující těžby takzvaných strategických a kritických surovin včetně lithia. Stát si je chce těžit sám pomocí svého podniku Diamo. Navíc se v parlamentních volbách lithium stalo předmětem politického boje. Trnem v oku zejména Andreje Babiše a komunistů byl dodatek k memorandu o těžbě lithia u Cínovce s australskou společností European Metals Holdings, který podepsal tehdejší ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček. Nová vláda už pod vedením Babiše od něj posléze odstoupila. Těžba je tak zatím v nedohlednu.

Lithiové dostihy

V Evropě se přitom rozjel závod, kdo začne lithium těžit a zpracovávat první. V Srbsku se chystá po dohodě s tamní vládou nadnárodní těžební gigant Rio Tinto otevřít velké ložisko Jadar a staví tam závod na zpracování nerostu. Geologický průzkum se na lokalitách výskytu lithia provádí také v Portugalsku, Finsku, Švédsku, Rakousku či Španělsku. Náš nejbližší soused, Německo, na jehož území leží třetina zásob krušnohorského lithia, má už letos zahájit ražbu otvírkových štol. „Projekt se tam rozvíjí s podporou saské vlády, bez zdržení a komplikací,“ řekl Pavel Kavina, ředitel pro surovinovou politiku ministerstva průmyslu. Podle něj je v tuto chvíli sen o bateriovém průmyslu v severních Čechách passé. Ztratili jsme časový náskok.

 V Česku aktuálně působí několik firem, které vyrábějí baterie – na Ostravsku americká A123 skládá automobilové baterie z dovezených bateriových článků, firma EVC Group z hotových článků sestavuje akupaky pro elektrobusy či lokomotivy a Central Glass plánuje výrobu elektrolytů. Jediný, kdo tu malosériově vyrábí přímo bateriové články, je firma EV Battery na Prostějovsku. Otevření sériové výroby pro letošní rok ohlásila také firma HE3DA na Karvinsku.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech