Doba čtení:1 m, 16 s

Také velkorypadla z uhelných lomů potřebují pravidelnou údržbu. V severočeském lomu Vršany ji absolvovalo velkorypadlo KU 800, které těží skrývku. Nářadí na opravu těchto velkostrojů je obrovské. Náhradní díly na místo vozí nákladní auta a opraváři se neobejdou bez jeřábů.

„Máme tu půlroční revizi, která trvá deset a půl dne,“ říká vedoucí řidič stroje Jaroslav Fousek. „Největší práce je jako vždy na kolese. Výměna korečků, výměna otěrových plechů, kužely a prstence kolesa, oprava trhlin,“ dodává Fousek.

Provádí se mnoho dalších úkonů tak, aby stroj mohl s co možná nejmenšími obtížemi pokračovat v další těžbě. Na opravě se vždy podílí asi patnáct zaměstnanců a přibývají k nim také zaměstnanci externích firem.

Čtěte o dalších obrech:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu

VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků

Za označením KU 800 se skrývá těžko představitelný kolos kolesového skrývkového rypadla s výkonem 2500 metrů krychlových zeminy za hodinu. Délka stroje v ose je přes 170 metrů, výška 52 metrů. Koleso rýpadla má průměr 13 metrů a je osazené 15 korečky o obsahu 1300 litrů. S ohledem na obrovskou hmotnost, která se pohybuje okolo 4400 tun, což odpovídá třeba 131 letadlům typu Boeing 737, je i pohyb impozantní. Mašina za minutu udělá krok tři metry dlouhý.

Mohlo by vás zajímat:

Parkovací asistent bude i pro důlní obry
Prašnost v lomu snižuje i mlžná stěna
Na dně lomu plaval sací bagr
„BIG MUSKIE“ – největší chodící bagr
V Kodani vzniká unikátní spalovna se sjezdovkou