V protijaderném Německu vyrábějí jaderné palivo

Firma Framatome z Dolního Saska vyrábí a vyváží palivové tyče do reaktorů ve Švýcarsku a Belgii. Ilustrační foto: ČEZ

Ačkoli Berlín odstupuje od jádra a poslední reaktor v zemi má být odpojen na konci roku 2022, v Německu funguje firma, která produkuje jaderné palivo. Čelí však kritice a tlaku úřadů.

Firma Framatome z Dolního Saska vyrábí a vyváží palivové tyče do reaktorů ve Švýcarsku a Belgii. Úřady ale stupňují nároky na přepravu citlivého materiálu natolik, že firma dokonce mluví o úřední šikaně, uvedl server Euro.cz.

Čtěte také:
Šnobr: Investice do jádra je bláznovství
Dostavba Dukovan rozděluje veřejnost

Nyní je v ohrožení termín dodávky 134 palivových tyčí pro švýcarskou elektrárnu Leibstadt. Francouzská firma Framatome, jež továrnu provozuje, má podle německých federálních úřadů problémy naplnit přísná bezpečnostní pravidla pro transport materiálu po Německu.

Sdružení výrobců jaderných paliv se naopak obrátilo na německou ministryni životního prostředí Svenju Schulzeovou, která má v gesci také jadernou bezpečnost, s výzvou. Nelíbí se jim zejména schvalovací průtahy a faktické „vakuum“ pro schvalovací proces. Do věci se vložilo také švýcarské velvyslanectví v Německu a intervenovalo u německých ministerstev. Samotná společnost Framatome nechce situaci komentovat.

Nátlak odmítl státní tajemník ministerstva životního prostředí Jochen Flasbarth. „Politický tlak na schvalovací orgán je neúnosný. Chyběly dokumenty, které agentura potřebovala prověřit,“ zdůraznil. Od poloviny července totiž platí přísnější podmínky pro transport jaderného materiálu z důvodu možných teroristických útoků. „Jedná se o oblast s vysokými bezpečnostními nároky. Povolení si nelze vynutit,“ dodal.

V Německu panují rozpory ohledně toho, proč továrna na území Německa vyrábí jaderné palivo, přitom se na jeho území odpojují jaderné bloky a poslední rektory mají v zemi skončit na konci roku 2022.Rozpaky a kritiku vzbuzuje i to, že výrobce dodává palivo i do stárnoucích belgických jaderných elektráren Doel a Tihangen, které Němci u hranic s Belgií dlouhodobě kritizují a tlačí na to, aby byly uzavřeny.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
Caterpillar představil osm novinek