Vyprázdnit vlak dokáže výklopní i za deset minut

Během směny se na zakládání u lopatového rypadla E7 v lokalitě Jan Šverma vystřídá zhruba pět železničních souprav. Foto: Czech Coal

Pro představu, co dělá výklopní na šachtě, nepotřebuje člověk příliš fantazie. Zástupce této profese byste v současnosti našli ve skupině Sev.en na úseku skrývky Vršanské uhelné, ale také u lopatových rypadel na úseku přestaveb Vršanské uhelné i Severní energetické.

Na skrývce Vršanské uhelné se výklopní starají o vyprazdňování železničních souprav, které do lokality Jan Šverma přivážejí k zakládání zeminu, případně aglomerát po spalování uhlí v elektrárně Počerady, litvínovské chemičce nebo komořanské teplárně. „První věc, kterou musí výklopní udělat, když přijde na svou směnu, je převzít pracoviště. Zajímá nás, co se stalo v uplynulé směně, zda se nějakým způsobem opravovaly koleje, u lopatového rýpadla E7, které se k zakládání také využívá, se musíme zajímat i o to, jak se stroj v minulých směnách mazal,“ vysvětlil Miroslav Kopp, výklopní v lokalitě Jan Šverma. Na tomto pracovišti pracuje tříčlenná osádka, řidič rypadla, strojník a výklopní. „Strojník s výklopem železničních souprav obvykle pomáhá také, společně pak děláme i mazání na stroji. Má to své výhody, jednak se můžeme v práci zastoupit, ale pomáhá to i jako výměna zkušeností, jeden od druhého se můžeme leccos naučit a případně si vysvětlit věci, kterým nerozumíme,“ připomněl Kopp.

Čtěte také:
Nové Komatsu: Pohroma pro řidiče dumperů
Severočeské doly koupí nové rypadlo za miliardy

Když neklopí, pomáhají kolegům

Pracovní směna po převzetí pracoviště pokračuje čekáním na první vlak, který bude potřeba vyklopit, případně na kolejáře, kteří nejprve udělají patřičné opravy na pohyblivé koleji. Když vlak dorazí, nenajede přímo k rypadlu, ale vyčká v uctivé vzdálenosti, než mu dá řidič rypadla zvukový signál, že může najet. „Pak se postupně u každého z vozů pustí vzduch, zvedne zajišťovací hák, pákou se otevře píst a vyklopí se vůz. Železniční souprava mívá obvykle kolem dvanácti vozů, vyklápí se půl hodiny až hodinu,“ vysvětlil výklopní. Během směny se tu vystřídá v průměru pět souprav. Čas mezi příjezdy jednotlivých vlaků tráví výklopní různě. Nejčastěji ale údržbou. Lopatové rypadlo se musí pravidelně mazat, a to zabere také určitý čas, stejně tak pravidelně se musí dělat například přestavby kabelů a další činnosti. A navíc osádka, pokud není dostatečný provoz a není co vyklápět, může pomáhat s údržbou kolegům ze zakladačů v lokalitě Jan Šverma.

Každý vůz je jiný

U kolejových zakladačů je situace trochu jiná, tam je provoz intenzivnější, denně sem přijede v průměru kolem sedmnácti souprav naložených zeminou případně popílkem. Výklopní jsou tu dva, osádku zakladače tvoří další trojice lidí. S výklopními komunikují vysílačkou. „Výklopní není fyzicky náročná práce, ostatně v minulosti jí dělaly i ženy. V podstatě by to byla ideální práce nebýt počasí, protože to občas umí být velmi nepříjemné,“ doplnil výklopní u zakladače Václav Jankovec s tím, že nejobtížnější je jejich práce večer, kdy je za snížené viditelnosti potřeba rozlišit, jaký materiál železniční souprava přiváží. „Aglomerát se vyklápí trochu jinak, aby zbytečně neprášil a nevylétl z koryta, kam se sype. Jako na každou práci si ale člověk za čas vytvoří určitý grif,“ připomněl Jankovec. Celou soupravu se u zakladače podaří vyklopit během deseti minut, někdy je ale třeba vyklápět postupně, podle potřeby a postupu zakladače.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků