Dvouletý průzkum Zdravotního ústavu v Ostravě ukázal, že ovzduší v Moravskoslezském kraji nejvíce znečišťují doprava a prach přinášený větrem z Polska. Místní průmysl a hutnictví už mnohem méně.
Až doposud se považovalo za samozřejmost, že za znečištěné ovzduší na severu Moravy může především tamní průmysl, energetika a lokální topeniště. Nejnovější výzkum odborníků ale přinesl překvapivá čísla a ukázal, že vše je jinak. Na znečištění ovzduší prachovými částicemi PM10 se v kraji 27,5 procenta podílejí polské zdroje, 24,5 procenta místní doprava a necelými 19 procenty lokální vytápění. Průmysl s energetikou jen necelými 17 procenty, uvedl Deník.cz.
Čtěte také:
Bude se na Břeclavsku ukládat CO2?
Chomutovská teplárna sníží emise o 90 procent
„Doposud se podíly zdrojů znečištění odhadovaly poměrem třiceti procent doprava, třicet průmysl, třicet lokální topeniště a zbytek další zdroje,“ řekla vedoucí oddělení ovzduší Zdravotního ústavu v Ostravě Lucie Hellebrandová. „Překvapivým výsledkem pro nás bylo zejména to, jak velké rozdíly ve znečištění ovzduší jsou mezi topnou a netopnou sezonou, jak velký vliv na kvalitu ovzduší u nás mají polské zdroje a lokální topeniště a také jak omezené území přímo ovlivňují velké průmyslové podniky,“ dodala.
Ještě výraznější jsou rozdíly při pohledu na to, jak velkou část obyvatel znečištění z jednotlivých zdrojů postihuje. Pro 48 procent obyvatel je převažujícím původcem znečištění doprava a pro dalších 32 procent polské zdroje. Průmyslem znečištěné ovzduší trápí pouze 11 procent obyvatel.
Výsledky zaujaly i vedení Moravskoslezského kraje, který se na výzkumu rovněž podílel a podpořil jej částkou 1,8 milionu korun. Kraj teď výsledkům výzkumu přizpůsobuje i svou politiku v oblasti ochrany ovzduší.
„Z našeho pohledu jsou nejzajímavějším výsledkem skutečnosti, které jednoznačně prokázaly, že není možno stanovit žádné průměrné hodnoty znečišťování ovzduší, ale že každé místo v kraji si zaslouží specifický přístup,“ uvedla mluvčí Moravskoslezského kraje Petra Špornová s tím, že kraj proto zavedl řadu opatření vedoucích k zlepšení kvality ovzduší. Mezi ty základní patří zpřísňování podmínek pro průmyslové podniky, častější čištění komunikací či výsadba izolační zeleně kolem krajských silnic. A pochopitelně také kotlíkové dotace. Město Ostrava navíc spouští projekt ekologizace dopravy, kdy autobusy v centru nahradí trolejbusy.
S cílem zlepšit ovzduší na Ostravsku provedla patřičná opatření také hutní společnost ArcelorMittal, která investovala v průběhu prvních deseti let od vstupu do Nové huti čtyři miliardy korun a dosáhla tím snížení emisí prachu o celé dvě třetiny. „Díky novým technologiím také dobrovolně snižujeme emise o dalších zhruba 500 tun prachu ročně, tedy hluboko pod požadavky Evropské unie,“ uvedla mluvčí skupiny Barbora Černá.
Mohlo by vás zajímat:
ČEZu se daří snižovat emise
Elektrárna budoucnosti: vyšší výkon, nižší emise
Na Špicberkách půjdou emise pod zem