Generální opravou prochází od listopadu takzvaný pásový vůz zakládací, všeobecně známý pod zkratkou PVZ. Úplný název tohoto stroje, který patří těžařské firmě Vršanská uhelná, zní PVZ 2500. Číslo v názvu jako u většiny strojů značí jeho teoretický výkon, v tomto případě tedy 2500 kubíků za hodinu.
Jak už název napovídá, pásový vůz zakládací slouží k zakládání zeminy stejným způsobem, jako ostatní zakladače. Oproti nim je ale výrazně menší. Váží 330 tun, což je zhruba pětkrát méně než je hmotnost zakladače Z86.
„V našem konkrétním případě PVZ 2500 se závodovým označením 303 slouží jinému účelu, než k zakládání. Jeho úkolem je prodloužit osovou vzdálenost mezi pásovým dopravníkem a uhelným velkostrojem typu KU300. Jinak řečeno, je jakousi prodlouženou rukou tohoto rýpadla,” vysvětlil technik útvaru hlavního mechanika Vršanské uhelné František Peterka.
[quote text_size=”big”]Vzhledem k tomu, že uhelná rýpadla těží přímo na pasové dopravníky, je jejich pohyb omezen a nemohou se od pásových dopravníků vzdálit.
[/quote]Když se však mezi velkostroj a pásový dopravník přidá jako do stavebnice ještě zakládací vůz, zvětší se rádius možnosti těžby od pasového dopravníku bez toho, že by se musela zastavit těžba a dopravníky přestavovat.
„Navíc lze pomocí PVZ vyrovnat i výškové rozdíly mezi plání dálkové pasové dopravy a velkostroje. Rýpadlo tak může nad rámec svých omezených konstrukčních parametrů těžit pod i nad úrovní pásových dopravníků,” doplnil mechanik.