Zámečník pomáhá i na utlumované lokalitě

Josef Strakoš nastoupil na staříčskou šachtu před dvaatřiceti lety. Foto: OKD

Zámečník, údržbář a narážeč paskovské důlní dopravy Josef Strakoš nepřestal ani na utlumované lokalitě vymýšlet zlepšováky pro usnadnění práce své i kolegů.

Naposledy při výklizu kolejových důlních lokomotiv, které měli problém zaaretovat v těžní kleci ve vtažné jámě II/4 na Staříči, napsal Měsíčník Horník. „Jeden z nejlepších chlapů, který při práci opravdu přemýšlí,“ zhodnotil jeho práci vedoucí dopravy René Gadatsch.

Čtěte také:
Pecina: Prodej OKD vypadá dnes hrůzostrašně
Sobotka byl překvapen, že OKD získal Bakala

Mašinky se nedařily zajistit ručně dřevěnými klíny, překážel nám v tom úzký rozchod jejich kol. Tak jsem ohnul z plechu vodítko a připevnil ho na tyč. Vznikl jednoduchý přípravek pro lepší zasunutí zajišťovacích klínů,“ upřesnil Strakoš, jenž nastoupil na staříčskou šachtu před dvaatřiceti lety po vyučení opravářem důlních strojů a zařízení. Krátce fáral v rubání, poté se stal zámečníkem v důlní dopravě a nakonec předákem údržby jámy.

Stále při práci používáme můj další zlepšovák – přípravek na mazání těžních lan vyrobený z trychtýře s tryskami a staré rýžové metly, jenž stlačeným vzduchem rozstříkává mazací směs elaskon na lano,“ pokračoval Strakoš. Ošetření těžního lana se podle něj zkrátilo na přibližně hodinu. Dříve to bývala i celá šichta, jelikož se mazalo ručně štětkou. V rámci programu trvalého zlepšování (Continuous Improvement) se Strakoš stal opakovaně paskovským zlepšovatelem měsíce. Vymyslel zakrytí podlahy na výjezdním patře na Staříči, kde fárajícím překážely v chůzi nevyužívané sklápěcí můstky. „Ty jsme sklopili, zablokovali proti samovolnému zvednutí a navařili na ně rýhovaný protiskluzový plech o tloušťce deseti milimetrů,“ vysvětloval.

Ačkoliv už rok a čtvrt paskovská šachta netěží, důlní dopravě zde zůstaly povinnosti v podobě předepsaných prohlídek a revizí jámy, klecí i lan. „Denně fárají prakticky jen dvě plné etáže. Doprava, degazace, záchranáři. Dolů posíláme materiál na stavbu uzavíracích hrází a nahoru se stále vyváží vybavení,“ popisoval Strakoš úkoly dopravářů.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Služební auto obra Koloděje
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme