Ženy na kolejích: Adéla Fousová strojvedoucí vlaků

Strojvedoucí Adéla Fousová v kokpitu své dieselelektrické lokomotivy. Foto: SD

Časopis Hornické listy, který vydávají Severočeské doly představil ženské zaměstnankyně divize SD – Kolejová doprava. Jejich zajímavé příběhy přinášíme na pokračování.

V rámci intenzivního kurzu zvládla stejně dobře dopravní předpisy i technické věci a napoprvé získala od Drážního úřadu licenci strojvedoucí. Od roku 2015 je vůbec první ženou v dosavadní historii SD – Kolejové dopravy, která řídí vlakové soupravy naložené uhlím.

Od té doby, nejprve v doprovodu zkušeného strojvedoucího a později sama jezdí po vlečce mělnické elektrárny. „Mým úkolem je přeprava naložených souprav s bílinským uhlím z vjezdového kolejiště až k hlubinným zásobníkům elektrárny. Po vysypání odvážím prázdné vagony
zpět. Kromě uhlí přepravuji i vápenec, mazut a popílek. Za směnu najedu během 7 motohodin 50 kilometrů,“ popisuje svoji pracovní náplň jediná strojvedoucí z SD – Kolejové dopravy Adéla Fousová.

Čtěte také:
Michal vás seznámí s Ograbulemi
Historie těžby uhlí v severočeské pánvi sahá do 15. století

I po dvou letech v kabině 120tunové šestinápravové dieselelektrické lokomotivy má ke své profesi velký respekt a snaží se být precizní a cílevědomá, aby se vyvarovala i těch sebemenších chyb. „Pocit, když se vlak s více než dvěma tisíci tunami uhlí rozjíždí a mám ho pevně pod kontrolou je úžasný a neomrzí se,“ říká mladá strojvedoucí.

Foto: SD

V současné době si Adéla rozšiřuje kvalifikaci a zacvičuje se na pozici výpravčí neboli obsluhy hradla řídící veškerý dopravní provoz na vlečce Elektrárny Mělník. „Máme snahu, aby naši pracovníci zvládali více profesí a získali univerzální uplatnění. Adéla k tomu má všechny předpoklady: je zodpovědná, cílevědomá a precizní. Myslím, že se nechce chlapům jen vyrovnat, ale být i lepší,“ poznamenal vedoucí dopravního provozu Mělník Miroslav Čáp. Potvrzuje to i statistika Drážního úřadu. I když v celkovém počtu více než šestnácti tisíc strojvedoucích tvoří ženy zatím jen nepatrný zlomek (33), jsou opatrnější a lépe zvládají dopravní předpisy.

Mohlo by vás zajímat:
V Kodani vzniká unikátní spalovna se sjezdovkou
U Skotska popluje první větrná elektrárna
Švédská Kiruna ustoupí těžbě



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze