Způsobí elektromobily blackout?

Přepřáhnutí na elektromobilitu bude znamenat obrovské investice do nabíjecí infrastruktury. Foto: tesla.com

Masivní rozvoj elektromobility vyvolává obavy z přetížení sítí. Hrozí v budoucnu problémy, když bude soused nabíjet svoji Teslu a vy si zapnete rychlovarnou konvici?

Odborníci začali řešit, zda může v budoucnu v souvislosti s přechodem na elektromobilitu docházet k blackoutům. K rozsáhlému výpadku elektrického proudu došlo před pár týdny v Berlíně. Příčinou byla sice porucha vedení, událost však jasně ukázala, jak dokáže výpadek proudu ochromit veřejný život a jak důležitá je stabilní síť. To platí i s ohledem na takzvanou „změnu v dopravě“, v rámci níž mají být dieselové a benzinové motory nahrazeny elektromobily, uvedl server idnes.cz.

Čtěte také:
Podváděla Tesla s ekologickými dotacemi?
Bez úlev Dánové Teslu nechtějí

Možná ještě podstatnější věcí než samotná výroba elektřiny, je její „doprava“ k zákazníkům. Současné sítě a jističe zkrátka nejsou stavěné na to, aby si v jednom místě najednou zapojilo do rychlonabíječky své stroje víc lidí. Britský think tank Green Alliance například odhadl, že už šest elektromobilů připojených společně v jedné lokalitě může způsobit přetížení sítě a vést až k black-outu.

Čas, kdy lidé nejčastěji nabíjejí elektromobily nebo plug-in hybridy, se kryje s večerní energetickou špičkou, protože je k zásuvce připojují ve většině případů v okamžiku, kdy přijedou z práce domů. Právě tento souběh vyvolává obavy.

„Záleží především na tom, kde bydlíte. Ve venkovských regionech může být vše problematičtější než ve velkoměstech, kde je historicky vybudována výkonnější síť. V minulosti se spotřeba energie počítala snáz. Nyní je to složitější v souvislosti s tím, že přibyla solární a větrná energie. To je velká výzva,“ upozornil Benedikt Kessler ze společnosti Energis.

Fakt, že nikdo neumí přesně odhadnout, jakým tempem se bude elektromobilita rozvíjet, klade před distributory energie velkou výzvu. Životnost prvků elektroenergetických sítí se pohybuje v řádu desítek let. Pro náležité dimenzování elektroenergetické infrastruktury je klíčové správné modelování zátěže v jednotlivých oblastech v dlouhodobém horizontu.

Obrovský tlak na rozvoj elektromobility je ovšem otázkou několika posledních let. Provozovatelé rozvodných sítí tak tuto problematiku dnes velmi intenzivně řeší.

Jaká tedy bude budoucnost? To je napínavá otázka. První zákazy benzinových motorů plánují země EU na rok 2025, poslední na rok 2050. Každopádně přepřáhnutí na elektromobilitu bude znamenat obrovské investice do nabíjecí infrastruktury.  Škoda Auto už oznámila, že investuje 32 milionů eur (v přepočtu zhruba 819 milionů korun) do vybudování 7000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Optimalizovat (spíše navýšit) kapacitu sítě ovšem bude třeba vlastně úplně všude, kam jezdí auta.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu