Babička elektrárna, dědeček automobil

Uhlí je dodnes základní surovinou naší energetiky a nějakou dobu jí ještě bude. Foto: iUHLI

Elektrárna v Počeradech pochází z let 1970 až 1977. V té době brázdily silnice naši socialistické země automobily jako Avia, Trabant, nový typ Volhy nebo Škoda 1203. Být to automobil – veterán, mysleli bychom, že si miliardář Pavel Tykač chce rozšířit svoji sbírku technických památek. Realita je ale poněkud jiná.

V roce 2012 přišla skupina technických, přírodovědných i humanitních intelektuálů pod vedením Václava Pačese s Dany Drábové s vizí, že bychom měli pokračovat v jaderném programu, ale také neztratit těžební schopnost jediné naší energetické suroviny, avšak celý tento průmysl zefektivnit a na moderních zařízeních vyrábět z méně uhlí více energie elektrické i tepelné. Na základě této vize odborné skupiny zpracovalo MPO aktualizovanou Státní energetickou koncepci. K ní byly schváleny dva akční plány: jeden pro dostavbu jaderných bloků, druhý pro chytré sítě a decentrální energetiku. Uhlí, které je dodnes základní surovinou naší energetiky a nějakou dobu má ještě být, žádný takový akční plán nemá, a to dokonce ani pro ekologizaci, ani pro odstranění sociálních dopadů vlivem dumpingových cen. Namísto toho jsme „investovali“ do obnovitelných zdrojů, a tak se zdroje obnovitelné a neobnovitelné dělí o výrobu energie v poměru 10% obnovitelné energie a 90% klasické, avšak o peníze rovným dílem: zhruba 50 miliard dotací a 50 miliard tržeb na zbylých 90% národní produkce. Nedivme se, že máme v severních Čechách bídu, když tak lacino prodáváme a máme ještě jednou tolik jiným přispívat.

Čtěte také:
Beneš: Stavět uhelnou elektrárnu se už nevyplatí
Expert: Zavírání dolů je nebezpečné

Nový jaderný zdroj měl stát 250 miliard. Když si Pavel Tykač kupuje veterána v Počeradech za necelé dvě procenta této částky, vyvolává to davové šílenství. To nám ale nebrání, abychom na obnovitelné zdroje vybírali každoročně desetkrát tolik. Nový majitel si chce elektrárnu-veterána vyspravit a provozovat. Kdyby to samé udělal třeba se škodou 1203 a chtěl s ní jezdit na letiště, vyvolal by úsměv. Tohle ale nikoho nepřekvapí, zejména když jsme se na stavbu jaderné ani decentrální energetiky za pět let nevzmohli. Chce vyměnit riziko vlastníka za riziko trhu, musí investovat, ale zřejmě věří, že pokud v Německu uzavřou jaderné elektrárny a ještě nestihnou dostavět vedení sever-jih, určitě na této investici vydělá.

V této souvislosti opravdu nechápu, proč soukromý miliardář plánuje vydělat na veteránech a státní společnost se všemi poltickými podporami a vládními usneseními se k ničemu takovému nemá? Všichni jsme do ní vkládali velké naděje, že postaví nové zdroje a veterány budeme moci z aktivní služby odstavit. Koneckonců, elektrárna Dukovany není o moc mladší.

Hynek Beran, nezávislý expert

Mohlo by vás zajímat:
Z lomu je třetí největší jezero v ČR
Bývalý důl se proměnil v muzeum a zábavní park
Obr mezi obry opět těží