Doba čtení:2 m, 15 s
Daniel Beneš chce vrátit ČEZ k zisku přes 40 miliard korun ročně. Foto: ČEZ

Generální ředitel Skupiny ČEZ Daniel Beneš nastínil v rozhovoru pro Hospodářské noviny své představy o budoucnosti společnosti. Podle jeho vize má firma do roku 2025 vydělávat přes 40 miliard korun.

Beneš vysvětlil, že finanční výsledky ČEZ v poslední době zhoršují nízké ceny elektřiny. Vidí však naději na zlepšení, i když ceny budou stagnovat.

Čtěte také:
ČEZ vydělal 16,6 miliardy
Před 30 lety byl spuštěn čtvrtý blok v Dukovanech

Rok 2018 už je z velké části předprodaný, ale obecně předpokládám, že ceny elektřiny budou výhledově spíše stagnovat, nebude už moc růst. Výkyvy cen navíc dnes způsobují jednorázové události. Loni například vyskočily kvůli neplánovanému odstavení jaderných elektráren ve Francii. Pokud se ale Čína například rozhodne, že se bude chovat více environmentálně a nebude spotřebovávat tolik uhlí ve svých elektrárnách, tak to rozhodí celou bilanci uhelného tradingu. A cena elektřiny poletí dolů,“ uvedl Beneš.

Svůj plán vrátit společnost do čísel před krizí opírá šéf ČEZ o novou energetiku. „Ten náběh je postupný. Ale každý rok je zlepšení. Musíte si uvědomit, že to bude trvat ještě osm let. Jen nyní vzrostl provozní zisk před odpisy nové energetiky o více než 40 procent. A výroba z nové energetiky už tvoří 20 procent celkové výroby skupiny,“ vysvětlil Beneš.

ČEZ chce získávat řadu nových akvizic, mezi jinými i nové větrné parky. Kromě Německa a Francie také v Česku, kde ale výstavba větrných elektráren momentálně stojí. „Z dlouhodobějšího pohledu, pokud se podíváte na státní energetickou koncepci, je pravděpodobné, že se tu větrné elektrárny ještě postaví. Může za to i posun technologie, kdy nové elektrárny jsou designované tak, že fungují i při menším větru,“ řekl Beneš.

Popsal rovněž aktuální situaci kolem výstavby nových jaderných bloků. „Vládní výbor, který se sešel v létě v Dukovanech, rozhodl, ať rozpracujeme tři varianty. První počítá s tím, že by nový blok stavěla dceřiná firma ČEZ s nějakou formou zapojení či garance státu. Druhá varianta, že by tuto dceřinku koupil stát, aby to nemusel brát jako investici obchodní, ale spíše jako k investici infrastrukturní, jako jsou dálnice. Třetí varianta, která vyžaduje větší součinnost vedení ČEZ, ministerstva průmyslu a ministerstva financí, je případná transformace či rozdělení ČEZ. K tomu se dělají nyní analýzy, které bude moci nová vláda využít,“ uvedl Beneš s tím, že podle harmonogramu by se na jaře mělo spustit výběrové řízení na dodavatele na klíč. „S tím ale nemůžeme začít, aniž by bylo jasné, kdo je ten investor, pro kterého se to soutěží,“ uzavřel šéf ČEZ.

Mohlo by vás zajímat:
Norská elektropohádka je v problémech
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků