Doba čtení:2 m, 39 s
V letošním roce v OKD v rubání zaznamenali velký úbytek kmenových zaměstnanců. Ilustrační foto: OKD

Důlní závod 1 nakopal od ledna do října přes 1,9 mil. tun uhlí, což bylo 28 500 nad plán. O těžbu se postaralo sedm rubáňových kolektivů a přispělo k ní rovněž čtrnáct kolektivů z příprav. Zejména v porubech přitom zaznamenávali neustálý boj s přírodou i chybějícími horníky ve stavu.

V letošním roce jsme bohužel v rubání zaznamenali velký úbytek zaměstnanců. Vlastních i dodavatelských. Kmenoví horníci odcházeli zejména po dovršení důchodového věku, z důvodu naplnění nejvyšší přípustné expozice či kvůli zdravotním problémům. Dodavatelští se nejčastěji z rodinných důvodů vraceli na šachty v Polsku. V závěru roku jsme proto byli nuceni zredukovat tři rubáňové kolektivy fi rmy Alpex na dva. U vlastních osádek pak omezujeme nepřetržité provozy,“ informoval výrobní náměstek Kamil Kempný.

Čtěte také:
Hlubináři sídlí na Armádě
Důl OKD si „zahrál“ v korejském filmu

V porubu 240 502 rozjetém v závěru září v lokalitě Darkov se podle něj i střídali kmenoví a dodavatelští havíři. „Z prorážky vyjížděl kolektiv hlavního předáka Tadeusze Czaji z Alpexu. Počátkem října tam nastoupil kolektiv hlavního předáka Romana Badury, jenž se vrátil zpět na Darkov z Důlního závodu 2. Badurovi horníci kopali pouze ve všední dny, o víkendech pak zaskakovali kolegové z Alpexu,“ popsal Ing. Kamil Kempný.

V říjnu blok 240 502 ujel směrně jednasedmdesát metrů, což svědčilo také o skvělé instalační práci, na níž se podílel kromě rubáňových osádek Czaji i kolektiv důlně-technických služeb s hlavním předákem Markem Szelongem. Stěna s dobývanou mocností 4,5 metru a směrnou délkou 210 metrů byla vybavena sekcemi Meos 22/46 a Fazos 22/48, kombajnem KGE 750F, stěnovým dopravníkem PF 4/932, sběrným dopravníkem Grot 850/PZF 09 a odtěžením s šesti pásovými dopravníky DP 1200, napsal Měsíčník Horník.

V desátém měsíci nafáral nový blok i kolektiv hlavního předáka Janusze Siwka z Alpexu v lokalitě ČSA. Porub 22 3954 nacházející se v ohradníku doubravských jam si vybavovali sami po přímém překlizu technologie z vedlejší stěny 22 3952, při čemž mu pomáhal kolektiv důlně-technických služeb hlavního předáka Radima Škuty. Horníci z Carbokovu s vedoucím úseku Romanem Sabalem se jim postarali o instalaci sedmi pásových dopravníků DP 1200.

Porub 22 3945 má plánovanou dobývanou mocnost 4,7 metru a směrná délka dosahuje 264 metrů. V říjnu tam Siwkův kolektiv ukrojil z porubní fronty 32,6 metru, přičemž se potýkal s propadávajícím nadložím a vyjížděním pilíře. Osádky musely tyto problémy řešit lepením pilíře a zavrtáváním TH rovin,“ uvedl výrobní náměstek. V tomto bloku dostali havíři sekce DBT 2600/5500, kombajn SL 500, stěnový dopravník PF 6/1042 a sběrný dopravník PZF 11.

Technologii vysokého POPu 2010 (sekce DBT 2600/5500 a kombajn SL 500) byl vybaven i třetí na podzim rozfáraný porub v DZ 1. A to blok 40 902 v lokalitě Darkov. „Nastoupil tam kolektiv Alpexu s hlavním předákem Czajou a výjezd z prorážky zvládl bezchybně včetně vytáčení porubní fronty výdušnou třídou o více než patnáct metrů,“ doplnil Kempný.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu