
Dron pořídili ve společnosti Czech Coal Power nikoliv proto, že je to módní záležitost a zábavná hračka, ale aby ho využili na šachtě. Třeba ke sledování změn v terénu, rozpozná ale i zadřené válečky.
„Poprvé jsme o pořízení dronu začali uvažovat už v roce 2015, oslovili jsme několik společností, které s nimi měly zkušenosti, a zjistili, co všechno se s nimi dá dělat. Pro nás je zajímavé například mapování terénu,“ vysvětlil Roman Rauer, ředitel Czech Coal Power. Firma využívá systém DIS, který pracuje s mapami a ortofotomapami terénu. Ty se aktualizují po každém leteckém snímkování jednou za dva měsíce.
Čtěte také:
Novinka ochrání dopravní pásy
Z měsíční krajiny do rozkvetlého parku
„Šachta ale postupuje rychleji, a když nám výrobce, kterým je v tom to případě Vojenský letecký ústav, ukázal, že dron umí porovnávat mapy, dokáže do počítače odesílat souřadnice z terénu, došlo nám, že bychom řadu věcí zvládli zajistit sami,“ doplnil ředitel. Dron je vybaven dvěma kamerami, kromě standardní také termokamerou, díky níž je možné kontrolovat zápary, zadřené válečky na pásových dopravnících nebo zda se nepřehřívají kabely či trafostanice.
Využít se dá i při hlídání nebo kontrole zařízení, které je těžce přístupné. Kromě Czech Coal Power ocení schopnosti dronu i v ostatních společnostech ve skupině. „Už od nákupu spolupracujeme s Infoteou, která tomuto účelu přizpůsobuje i počítačovou aplikaci. Vznikne jakýsi plán letového provozu, do kterého se budou zaznamenávat veškeré plánované lety. Ti, kdo budou mít oprávnění ke vstupu do aplikace, například mechanici při kontrole pásových dopravníků, budou moci na svých monitorech sledovat let dronu a případně komunikovat s jeho piloty. Záznam z kamery bude možné archivovat,“ dodal ředitel.
Obsluha dronu vyžaduje jisté znalosti, proto se vybíralo mezi zaměstnanci, kteří vlastní letecký průkaz. „Když jsme vybrali Petra Fryčka a Františka Filandra, operátory bezpilotního prostředku, jak se jejich pozice odborně nazývá, museli projít dvouměsíčním kurzem a proškolením. Rovněž jsme obstarávali potřebná povolení báňského úřadu i úřadu pro civilní letectví, navíc nesmíme opustit území lomu,“ připomněl Bauer. Oba piloti, kteří mají nové sídlo a vlastně i středisko letového provozu dronu přímo na vyhlídce lomu ČSA, si nový stroj nemohou vynachválit. „Zkušenosti a znalosti z létání skutečným letadlem se nám samozřejmě hodí. To, co známe o dronech, které jsou běžně k vidění a které si lidé pořizují, ale moc využitelné není. Tohle je totiž zcela odlišný stroj. Jen pro srovnání, jeho váha je osm a půl kilogramu, takže to není žádné kapesní zařízení,“ řekl Petr Fryček.
Nejčastěji bude dron létat nad lokalitou ČSA, pro kterou získal všechna povolení. „Máme vybavení na to, aby mohl být ve vzduchu dvanáct hodin denně, což ale samozřejmě nepředpokládáme. Přesto si myslíme, že bude v Severní energetické dostatečně využívaný. A pokud bude zájem, v budoucnu jeho služby klidně rozšíříme i do Vršan,“ uzavřel Roman Bauer.
Mohlo by vás zajímat:
Na výsypce dnes přistávají letadla
Dříve měsíční krajina, dnes poklad přírody
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme
