Tříkilometrová chodba, široká v některých místech téměř devět metrů a vysoká až 5,5 metru, se nachází 900 metrů pod zemí. Toto unikátní důlní dílo mezi doly Karviná a Darkov je téměř o třetinu delší než nejdelší český dálniční tunel.
Překop umožňuje dopravovat uhlí vytěžené v lokalitě ČSA Dolu Karviná do moderní úpravy Dolu Darkov. Překop se používá také pro přepravu materiálu, zaměstnanců i důlních technologií, což zajišťuje lepší efektivitu provozu a rozvoj spolupráce mezi oběma šachtami.
Ražba spojovacího překopu probíhala současně z obou stran. Ze strany Dolu Darkov bylo vyraženo celkem 1580 metrů a ze strany Dolu Karviná 1451 metrů. Mimořádná byla přesnost důlních měřičů, kteří museli zajistit, aby se chodby ražené současně z obou dolů propojily. „Trefili se výtečně. Odchylka byla jen v řádu centimetrů (31 mm do strany a jedenáct milimetrů na výšku), což je vzhledem k podmínkám opravdu obdivuhodné,” vyzdvihl práci specialistů technický ředitel OKD Jan Matula.
Čtěte také:
VIDEO: Doly OKD nejen z ptačí perspektivy
Bývalá šachta „vyrábí“ elektřinu z vody
Při ražbě spojovacího překopu bylo celkem vytěženo přibližně 100 tisíc metrů krychlových horniny. Spotřebovalo se více než 10,5 tisíce suchých betonových směsí, což představuje přibližně 440 kamiónů se směsí. Na spojovacím překopu bylo nainstalováno více než devět tisíc potrubních řádů.
Obě chodby se propojily v jedinou v prosince 2012. V plném provozu je chodba od poloviny roku 2013.
Mohlo by vás zajímat:
V šachtě se prohání Batmanovo žihadlo
VIDEO: S kamerou dole v dole
Co mají společného šachta a šachy?